V dnešní reportáži se spolu s MVDr. Zuzanou Žežulkovou podíváme na zoubek kontroverzní otázce dekování. Obecně máme dva ortodoxní tábory "dekovačů" a "nedekovačů" . V zásadě mají za jistých okolností oba tábory pravdu. Inu koukněte na reportáž.
Pro Vás, kdo máte sportovního koně a dekování je pro vás nutností, přinášíme v druhé části reportáže přehled vybraných dek s popisem jejich zásadních vlastností. Ing. Stanislav Hakr z Equiservisu vám popíše jejich přednosti i nevýhody, ukáže rozdíly v provedení, zapínání, gramážích a zejména v cenách.
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Vytvořte si svůj profil na EquiTV. Pokud jej už máte, přihlašte se zde.

Ve středu byl režim v Equiservisu tak trochu naruby. Z prodavaček se staly hostesky, z jezdců modelky, z parkuráků drezuráci. ~ více ›

Acavallo-novinka v nabídce! Unikátní sortiment prvotřídních gelových doplňků pro větší komfort Váš i Vašeho koně ~ více ›

Novinka v nabídce dámské módy! Dámské jezdecké rajtky z modelové řady EasyRider od Eurostar. ~ více ›

Bestseller. Nejlepší provedení italských jezdeckých bot, s jakým jsme se zatím setkali. Kvalitní vibramová podrážka, nejlepší italská kůže, šněrování na ... ~ více ›

Hřebčín Suchá u Litomyšle jsme s kamerou EquiTV v minulosti již navštívili. Mohli jste naším prostřednictvím vidět např. ...

Když se řekne Humpolec, většině lidí se vybaví okamžitě buďto slavný přistěhovalec Hliník ze známého filmu Marečku, podejte ...

Jezdecký klub Opava Kateřinky patří mezi nejstarší v České republice. Areál, ve kterém v současné době sídlí, však ...

Jezdecký areál v Brně na Panské líše je výjimečný tím, že disponuje zázemím pro organizaci závodů v drezuře, ...
Lucie 24.11.2010 v 18:06 napsal/a:
ZDravím super video, snad už nebudou hádky okolo dekování :-)
Já bych se chtěla zeptat, na zateplováky, naše kobča má stáj ale nemá zavírací vrchní dveře, takže má jakoby okno pořád dokořán, dávám ji přes zimu na noc zateplováky na nohy...mám strach aby mi nepromrzla od kloubů...ráno se sundávají, ona se pustí do výběhu a tam si šmatle, pak jde makat pod sedlo na chvíli pak jde do výběhu, a večer dostane zateplováky...
Prosím o radu, kritiku, názory... děkuji Lucka
misha 24.11.2010 v 18:37 napsal/a:
okno
osobně mám také otevřené okno ve stáji a myslím že je to jen dobře mají stálí přísun čerstvého vzduchu stáj se nezapařuje od jejih dehu a částečně se i otužují...mám koně ve stáji jen v zimě a noc a hodně je nastýlám hoblinami a slámou. Tateplováky jsou fajn nevím jak je na tom kobylka zdravotně ale já bych je použila v případě že už nějaký problém s nohami měla jako prevenci jinak asi ne...ale rozhodně ji to neublíží :-)
Petra 24.11.2010 v 19:30 napsal/a:
24 hod
Zcela s videem souhlasím. Sama mám koně celou zimu venku s přístupem k přístřešku a zavírám je pouze pokud dlouho prší a je bahno. Všimla jsem si, že koně se často zapotí, se setřihem je to dobrá rada. Děkuji
Eliška 24.11.2010 v 22:58 napsal/a:
Dobrý den
Dobrý den, také bych ráda přidala příspěvek o mých zkušenostech, koně máme v podhůří, kde o sníh a mráz není nouze, koně nestříháme a dekujeme, v zimě jezdíme jak počasí umožní, koně jsou pravidelně několik hodin denně ve výběhu 1. za 14dní jezdíme na trénink do haly. Mladému koni ve stáji deku nedáváme, když prší a sněží, na ven ji vždy dostane. Naopak 17letou klisnu dekujeme na noc už od srpna , kdy jsou teplotní rozdíly ve dne a v noci již značné, hned poznám, kdy už deku potřebuje, když ráno jde z boxu a zadníma nohama dělá krátké vysoké kroky, má prochladlá záda.. když zmokne, třeba i v létě! otečou jí záda a má zimnici, tuto klisnu si bez deky neumím představit a nevěřím, že nějakým otužováním by se to nějak zlepšilo, když i takto malý déšť nebo chlad pro ní znamená zásadní problém! Pokud jsou majitelé ke svým koním vnímavý, vypozorují, kdy jim kůň sám řekne, že deku potřebuje, nebo že ji nepotřebuje. Koně záda potřebují na celý život a ještě nás na nich nosí, zaslouží si od nás pozornost! Dekovat či nedekovat je individální! Moc krásné video, děkuji za něj.
petr 25.11.2010 v 08:30 napsal/a:
pohodlnost
přikláním se k tomu, že dekování koně je věc individuální potřeby, ale mám takový dojem, že trend dekování koní je dnes tak rozšířený, protože přibývá líných lidí, co si radši po jejich sportovním zážitku na hřbetu koně bez řádného vykrokování (proč bych měl na tom koni mrznout, že?!) uvaří teplý čajíček a na koně plácnou bez rozmyslu deku, místo aby ho, jak bylo dříve naprostou samozřejmostí, pořádně vyvíchovali, podívali se mu do kopyt a vůbec mu nějak dali najevo, že není jen stroj, co se vytáhne a zase zandá bez jakékoliv následné údržby. Pořádné vyvíchování je desetkrát lepší, než jakákoliv deka, jen kdyby ti lidé nebyli tak líní...
IVANA 25.11.2010 v 10:53 napsal/a:
ahojte
ahojte všetci, som zo slovenska a zavítala som na Vašu stránku a musím povedať, že je veľmi poučná ale hlavne rada čítam tu Vaše skúsenostitim, tie mi pripadaju oveľa lepšie ako článok niekedy samotný, som začiatočníčka a kúpila som si koníka na rekreačné jazdenie a neskôr pre dcérku, veľmi milujem kone, ten môj je z pod hôr kde bol vonku a bol zvyknutý na veľkú zimu, kto pozná Liptovský Mikuláš tak vie o čom píšem:), no deku zatiaľ stajňovú mám ale zatiaľ neuvažujem o nej ani keby lebo môj koník je tak huňatý a to sa dostávam vlastne k jadru veci, že keď dojazdíme tak je strašne spotený, samozrejme, že sa snažím ho vykrokovať a vydýchať ako pôjde do stajne ale on je chudáčisko tak mokrý, že ja musím použígvať odpocovaciu deku, počkám kým sa dobre odpotí a potom ju dám dole a ak sa dá tak ho dočistím ak nie tak nasledujúci deň, ak by som mohla poprosiť o radu či to robím správne alebo nie alebo ako to robiť aby to bolo v poriadku pre koníka to je samozrejmosť
Alexandra 25.11.2010 v 11:54 napsal/a:
stajnova deka pre chlpateho kona?
Ivana: Stajnovu deku by som neostrihanemu, zdravemu konikovi nedavala. Naco aj? Odpocovacku rozhodne ano, kedze je neostrihany a pri praci sa urcite vela spoti a odpocuje dlho.
Pokial je kon velmi chlpaty a chcete s nim cez zimu aktivnejsie jazdit v hale, tak by som ho aspon ciastocne ostrihala. Ale potom uz musite zvazit aj dekovanie von.
alois 25.11.2010 v 12:06 napsal/a:
videa jsou velmi dobrá, ale všiml jsem si, že často bývá kůň "figurant" trochu všetečka. Já pak více sleduju, co dělá kůň, místo soustředění se na výklad :-)
ivana 25.11.2010 v 13:14 napsal/a:
pre alexandru
dobrý deň Alexandra,ďakujem tiež mu ju nechcem dávať, som rada, že som si to takto potvrdila a s tým strihaním tiež budem musieť niečo vymyslieť, ešte raz ďakujem a snád sa tu človek podozvedá veľa vecí a rád, pekný zvyšok dňa
Alexandra 25.11.2010 v 15:40 napsal/a:
dekovat / nedekovat
Pekny clanok (anglicky) k tejto problematike: http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=625
vlasta 25.11.2010 v 18:00 napsal/a:
dekovat či nedekovat
Dobrý den,
ráda připojím i svuj názor i zkušenost.Koně mám celoročně venku na pastvině s přístřeškem s nastlanou vysokou vrstvou slámy.koně dekuji v zimě po práci odpockou a když déle mrzne i přes den okole -8 °C tak dávám zimní nepromokavé zateplené a jak je vydět na všech koních jsou spokojení,mam tu koně ve věkovém rozdílu od 3 - 18 let,podle mého názoru dekujte podle stavu a věku zvířete
Markéta 25.11.2010 v 18:33 napsal/a:
Tak udělali reportáž...konečně...to je nespíš odezva na ten minulý článek,který vlastně odstartoval plno názorů a plno hádek....
mary 25.11.2010 v 22:03 napsal/a:
moda
ja si myslim ze dekovanie je predovsetkym ,,modny doplnok,, ...Problem je v tom ze ludia si mylsia, zeked je zima im musi byt zima aj konovi ved samozrejme ked ho ostrihaju /este nedajboze navonavkuju aby lepsie vonal ) ... su to neprirodzene nezmysli a ludska lenivost . pekne video
Dana 26.11.2010 v 09:22 napsal/a:
Zpocení
Mám koně 24hod/venku a nedekuji ani nestříhám. Tady je jako nejhorší možný scénář vedeno, že se koník při práci bude potit. Já si tak říkám, no a? Tak se zpotí no. Ono taky je docela potřeba nejezdit s tím koněm 3x za zimu (a zrovna si chtít tedy zacválat a pořádně se projet) a splavit ho tak, že by nevyschl ani za celý den, to je pak jasné, že nastydne, ale jinak by s tím ani tak velký problém být neměl, když se práce dávkuje dobře, stihne kůň vychladnout během druhé půli vyjížďky a toto pak nemusím řešit. U nás koně skotačí ve výběhu tak, že se kolikrát pěkně zpotí a není v našich silách pak za nimi běhat s odpocovacími dekami a čekat, až vychladnou. Takže pak vychladnou sami a světe div se, nepamatuji si žádné problémy kromě toho, že sem tam nějaký kůň dostane rýmu.
Zuzka 26.11.2010 v 12:17 napsal/a:
To Dana: Sdílím naprosto stejný názor. Zcela ve všem.. ;o)
Dana 26.11.2010 v 17:21 napsal/a:
To Zuzka: Tak to mě těší! :) Díky.
Carol 27.11.2010 v 16:27 napsal/a:
achjo!!! na 1:42 se mi to vždycky zasekne a nejde to dál :-/ ale přitom to před tím jde uplně v pohodě tak nevim !! :-(
Michaela 28.11.2010 v 15:00 napsal/a:
sekání videa
mně též...a to není první video, které si chci prohlídnout a kvalita je teda hrozná...
Martina 28.11.2010 v 18:40 napsal/a:
Taky děkuju za tyhle komentáře,zcela souhlasím že pokud je majitel normální a nemá schoulostivělý sporťáky z vytopený stáje tak není důvod proč dekovat,kůň si teplo "zařídí" sám- pokud je zvyklý být 24/7 venku tak se nachlupí přesně tak jak potřebuje aby zimu ve zdraví přežil a pokud má seno ad libitum co hrdlo ráčí tak není co řešit,kůň si totiž chroustáním sena doslova vyrábí teplo zevnitř :-) Ještě připomínka k pocení během práce-
jak už bylo řečeno,pokud má kůň pravidelný nenásilný trénink,zapotí se jen lehce a při návratu z vyjížďky by měl krokovat aby se hlavně vydýchal a částečně uschnul,pak není problém.U koní na noc ve stáji je to podobné,stálý přísun čerstvého vzduchu je nutnost,ve stáji může klidně mrznout,opět je důležité aby měl váš miláček dostatek sena na "vnitřní vytápění",u starších koní to platí dvojnásob.A ještě k dekování samotnému-je to individuální záležitost a každý by si to měl rozmyslet,jestli je to opravdu nutné,sama mám 19ti letou plnokrevnou kobylu,která má prošlápnuté spěnky již od mládí,tzn že poslední roky už má artrotické bolesti,hodně narovnaná hlezna takže záď má velmi ochablou a užívá si pohodového důchodu od dubna do října na pastvě a zbytek roku na noc ve stáji a deku ven dostává,už má na ní právo a je vidět že je za ní ráda.Takže každý dle svého uvážení :-))
Míša 28.11.2010 v 19:33 napsal/a:
jaký zase schoulostivělý sporťáci...on může schoulostivět i plně chlupatý kůň a pokud jste dobře poslouchali, tak doktorka jasně řikala, co i chlupatcům vadí a co ne. Je nutné říci, že je deka je zapotřebí na jakkoliv ostříhaného koně. Oono to od p.Žežulkové bylo trošku zavádějící když řekla, že by se ostříhaní koně měli dekovat...musí! Já svého koně stříhám v dekovým typu, chodí ven za každého počasí, vesele pracuje a není problém, protože to nějak neprožívám...jak bylo řečeno, je to individuální a je na každém, aby majitel posoudil situaci.
Jarmila 29.11.2010 v 23:50 napsal/a:
Milá Martino, kdybyste někdy byla v nějaké sportovní stáji, věděla byste že se tam netopí.Z Vašeho komentáře jsem pochopila, že máte doma koníka na vyjížďky pro radost, potom Vás zcela chápu. Pokud ale s koněm pracujete a tím myslím opravdu pracujete, k tomu aby se nachladil ještě na hale z dlouhých propocených chlupů, může žvýkat seč mu síly stačí, teplo si prostě nevyžvýká a nachladne.Zcela souhlasím s Míšou.Chce to jen zdravý rozum do hrsti a moc to neprožívat.
Marie 30.11.2010 v 10:32 napsal/a:
hříbě
Chtěla bych se zepata ,když mám hříbě odstavče je dobré ho nechávat 24h deně ?? A jestli by nemnělo taky nosit ňákou deku ?? děkuji :)
Zuzka 30.11.2010 v 12:08 napsal/a:
s dekou nebo bez
At s dekou nebo bez kazdy kun byl mel PRAVO se dostat denne do vybehu, ne stat 23 hodin zavreny na prostoru 4 x 5 m. Pultunove zvire, které je bylo a bude uzpusobene k pohybu, zavrene nonstop v boxe je prasarna! a z vety sporadicky se dostane do vybehu, tzn. vlastne vubec ne, mi jde mraz po zadech...
Maruška 30.11.2010 v 19:25 napsal/a:
dekování
Dobrý den,
prosím o Váš názor. Měla jsem koníka pár let v takzvané "sportovní stáji" - netopilo se tam , ale teplota tam zůstávala i v zimě vždy nad nulou,nyní ho mám však v soukromém ustájení, kde má do stání neustálý přísun čerstvého vzduchu jelikož se horní okenice nezavírá. Nevím tedy jestli začít na noc dekovat nebo ne když se teploty v noci pohybují už pod -5 stupňů.
děkuji
Monika 30.11.2010 v 20:30 napsal/a:
Pro Marii ( i ostatní)
Třeba já své koně dekuji, protože s nimi dělám. A nejde o to že jsem líná krokovat, ale opravdu nechci nechávat koně dopocovat tři hodiny v boxe když ho místo toho můžu dát hned po práci ven do výběhu... A pro sportovního koně je stříhání dobré nejen z toho důvodu že se nepotí... s tím koněm bychom jinak oklusali dvakrát halu a pak půl hodiny krokovali. Sama mám 3 koně a čekat 4 hodiny než se v boxe odpotí a ještě ke všemu s ním jen chodit ven když to je sporťák mi přijde zbytečné.
Pro Marii:
sice svoje koně dekuji, ale proto, že pracují. Jinak jsem zásadně proti dekování hříbat. Proč hříbě zbytečně stresovat dekou? Pokud má ve výběhu přístřešek, dostatek sena a vody, soce se pořádně zachlupatí, ale to je jen dobře. Stejně nepracuje a když bude sněžit, koním to nevadí. Jak už jsem řekla-jestli má přístřešek kde není průvan atd atd, rozhodně nedekovat(i kdyby chodil na noc domů-přes den být venku zdravému hříběti ještě neuškodilo...)
Jana 30.11.2010 v 20:57 napsal/a:
Blááázinec :)
S tím dekováním je to vážně složité, je to věc každého....
Ale je fakt, že záleží i na plemeni a klimatu... dnešní sportovní koně jsou také tak přešlechtění, že se nemůžeme divit, že můžou mít v zimě problém ... a komu se chce potom riskovat drahá léčba že? To si radši dám tu práci a hodím na koníka deku. Další věcí taky je, že vytvářením tepla koník spotřebuje hodně energie a pokud se nějak opozdíte se zvýšením krmení, někdy i když krmíte správně, tak koník začne často hubnout a v zimě se to špatně dohání... A sporotvní koně musí být stále fit a v kondici :) A deka nám pomůže uchovat tukové polštářky :D Po tom co jsem měla minulý rok kobylku 24/7 venku a s hodně špatnou péčí, už to nerisknu a mám z toho hrůzu. Kobylka byla hodně podvyživená, bylo to peklo :/
Icegirl 1.12.2010 v 18:58 napsal/a:
Zaráží mě, že dost lidí, co má koně 24/7 venk, jdou dost nekompromisně "po krku" lidem, co mají sportovní koně ve stájích, zadekované, a tak. Připomínám, že nepatřím ani k jedněm. Někdo tu psal, něco ve smyslu že když má kůň kondičku, tak se moc nezapotí a stačí vykrokovat z vyjížďky a nějaký deky a střihání jsou k ničemu. To není tak pravda. Záleží, na mnoha aspektech: plemeno, věk, fyz. a zdrav. kondice, míra práce atd. Každý má míru práce pro koně vlastní, ale nadýchaný a nasvalený kůň, který se přes sezonu nezapotí (pozn. konkrétně u mne celou sezonu treninky po loukách a polích, neboť není jízdárna), je s příchodem zimy hotovej. Začne se z něj stávat chlupatý medvěd a začne potit komlet všude. Krokování je sice fajn, ale to by chudák kůn byl pod sedlem o 2 hodiny déle, což je nesmysl.U mě krokování trvá 20 min než dojdu domů a kůň je spocený stále a další 2 hodiny dopocuje. Tohle párkrát zopakuju a můžu se vsadit, že začne brzy kašlat. Koně mám v udělaným venkovním boxe, bez zateplení a bez zavírání horních dveří. Takže skoro jako v přístřešku. Chodí na několik hodin do výběhu a plus práce. Je ostříhaný, ale má nechaná záda, hlavu a nohy, na sobě Masta deku a je mu fajn. Pod sedlo dostane bederku a do výběhu nepromokavku. Je to sporták jako poleno, ale kombinací člověk docílí snad nejlepší podmínky. Není dobré zavrhovat všechno. Nejlepší je to vše nakombinovat dohromady.
petrasadlo 1.12.2010 v 19:34 napsal/a:
Deky
Jestli koně dekujete,mám vlastní výbornou zkušenost s Bucasem (což je dražší) a je to střihově jediná deka kterou můj koník nesundá.Koním co si deku koušou tak kupuji Cassini což je také dobrá deka,není drahá,ale vydrží mi jen 1 zimu než se roztrhá a bohužel se mi vyrhaly i přezky,což se u bucasky nestane protože má zapínání vepředu na širokou sponu, a i pásky kolem zadních nohou jsou z měkké elastiské gumy takže koně neodřou.
icegirl 5.12.2010 v 10:10 napsal/a:
To máš dobrý petrasadlo. Tobě vydrží deka 1 zimu. Ale mě nevydrží jednu noc.:( Mám asi pět dek a neustále je nějakým stylem spravuju a točím na koni. Když to nejde, tak už je donesu sedlářce at je zašije pořádně. Jako před 14 dny. Rok starou Masta deku kterou mi tenkrát fungl novou milosrdně vyřadil až za týden, jsem mu nechala na letošek super spravit. Dala mu ji a přes noc jsem mohla říct: sbohem deko. Tak jsem ji vzala, spravila, zašila na nandavání přes hlavu a a přes celý předek nalepila tvrdou kůži. A světe div se..deka drží. Sice vypadá jako podkovář se zástěrou:) ale už mu to nejde rozebrat. On totiž rozebírá pouze předek. Ničeho jiného si ani nevšimne. Takže pro lidi, co mají stejného ničitele, tak to udělejte takhle a máte pokoj. PS: Nic proti dekám, které tu byly na videu, jsou nádherné. Ale ta deka, kterou zminoval pan Hakr, že je super odolná proti kousání, by se u nás ohřála tak pár hodin...bohužel. Kdybych věděla, že existuje deka, kterou nerozebere, tak za ni dám klidně i dost peněz..ale taková bohužel neexistuje:(((
petrasadlo 5.12.2010 v 16:09 napsal/a:
Proti okus:)
A co pasty proti okusování? prodává se to na dřevo, ale i na látky myslím. Co to zkusit, je to údajně tak hnusný, že už to pak podruhý koník nezkouší:). U Hakra je určitě mají a poradí
icegirl 5.12.2010 v 20:33 napsal/a:
pasty, spreje, oleje proti okusu, hnusy domácí výroby, pepře, wasabi, atd atd....vše jen jediný účinek...ŽÁDNÝ. Upozornuju,že si na tom pochutnával jako kdybych mu to namazala medem... Mám vyzkoušené vše. Podnáhubek jsem mu taky zkusila dát, ale nenapije se sním, takže taky na nic.
Alexandra 6.12.2010 v 13:43 napsal/a:
okus
Ja by som povedala, ze sa kon nudi a zabava sa, ako vie. Ma cely cas k dispozicii seno? Ak ano a nepomaha, dala by som mu ho do sietky, medzi to kusky mrkvy, pripadne nejaky ochuteny solny liz, hracku. Mozno si deku ani nevsimne, ked ho zabavite inak.
icegirl 6.12.2010 v 20:27 napsal/a:
Alexandra bohužel nemůžu být u něho celou noc.:((Rve deky jen v noci.) Přes den se deky netkne, i když je ve výběhu nebo v boxe. Seno dostává tak, že na každé další krmení mu trochu zbyde, takže ano má celý čas k dispozici seno. Máme venkovní boxy, žádné mříže, vedle kamaráda. Hračku má, petky na hraní, sůl taky, do výběhu skoro půl dne. Jo a síťka...to je dobrej vtip..ta byla v pánu během hoďky. Ani v hengru ji kvůli tomu nemám... To není nůďo...ale je prostě hračička a ničitel. Cokoliv je v dosahu, tak můžu hodit rovnou do kotle:) Třeba pletený vodítko mi rozebral perfektně na všechny proužky z kterých se to pletlo, akorát já už ho nedala dohromady:) Nepoužívám už vůbec žádné chrániče, protože když jsem mu je dala a odběhla pro něco na 2 minuty tak chráníče byly dole. :) Prostě v něčem bůh dal, v něčem vzal:) Nám vzal ve slušném chování ke věcem.:)
Lucka 7.12.2010 v 11:01 napsal/a:
Mrazy
Velmi poučné a zajímavé. Koně máme také venku, mají k dispozici dva velké přístřešky, do kterých nefouká, ale dalo by se říci že je využívají jen když opravdu hodně fouká, nebo je horko (jako ochranu před mouchami). Také nedekujeme, protože koníci jsou na to být venku zvyklí, ale jak tady říkáte, všimla jsem si, že když s kobylkou pracuju, tak se pod tou hustou zimní srstí téměř okamžitě zpotí a i přes to že dostane deku a je v přístřešku, je zpocená ještě tak cca 2 hoďky po práci....
Když už jsme ale u tohoto tématu, v poslední době jsem se setkala s tím (u víc lidí), že by koně, když je venku už pod nulou neměli vůbec cválat a to jak ve výběhu tak i pod sedlem. Nevím teda proč to už mi nikdo nevysvětlil, ale přijde mi to jako hloupost, přece když je kůň venku tak běhá a je mu jedno jestli je +5 nebo -10....Přišlo by mi to jako další zajímavé téma na reportáž, protože zimní termoregulace koně, jak chovaného v boxe tak venku musí být velmi zajímavá a překvapivá myslím.
Lucie 8.12.2010 v 11:44 napsal/a:
To Lucka
Ahoj Luci,
také jsem slyšela o tom, že s koněm by se nemělo cválat ale to v případě, že je pod -10 stupni a to z toho důvodu, že není dobré aby kůň hltal ledový vzduch do plyc...
Je to jako, když necháte děti venku bobovat, sáňkovat, dítěti je sice teplo, protože se vyřád ve sněhu, ale taky se zapotí a pak díky tomu, že se honí na hřišti a běhají do kopce a zkopce a koulují se, tak také dýchají ledový vzduch do plyc a může z toho být kašel.
Tak zřejmě z toho důvodu, ale nejsem veterinářka tak nnevím ...
Markét 9.1.2011 v 13:09 napsal/a:
deka
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, kdy mám koni začít dávat deku, kdybych uvažovala o dekování dekou Combi a chtěla bych, aby si kůň zachoval vlastní termoregulaci. Přijde mi totiž, že kdybych mu ji začala dávat od podzimu na noc, tak by se asi dostatečně neosrstil, ne? Protože na podzim v poslední době bývá ve dne ještě dost teplo a v noci by měl tu deku.
radka 11.1.2011 v 20:18 napsal/a:
střih
Dobrý den.100lidí 100názorů.V první ředě je ostuda nechat koně stále ve stáji a ven ho brát jen na práci.Zadruhé zapřísáhlí nedekovači by se podle mě měli zamyslet jak jim je v mrazu když jsou byť jen vlhcí.Buď řádně vyvěchtovat nebo dát odpocovačku.Navíc si myslím,že těmi tisíciletími domestikace koně chtě nechtě zchoulostivěli.Byly přivykáni stáji a vyhodit Čtčko nebo plňase na 24 hodin denně ven bez ochrany je nesmysl.Jistě-koni to "nevadí",ale jak dlouho to vydrží.Znám nejednoho koně kteří byť v životě nijak zvlášť nepracovali,v patnácti jsou odepsaní kvůli kloubům a zádům.A že mají přístřešek?Pokud ná čtyři stěny a dveře +denně suchou podestýlku budiž.Ale střecha jedna plná stěna sice pomohou před vodou,ale před větrem už ne.
radana 11.1.2011 v 20:23 napsal/a:
deky
Deky jsou podle mě v určitých případech fajn,ale nic se nemá přehánět.Já spíš řeším střih.I na videu je vidět jak těsně obepíná koni krk.Když mu pak dám seno na zem a on skloní hlavu,tak ho škrtí.Moje kobyla má navíc hodně nízko nasazený krk a většina dek ji škrtí i v normální poloze.Podle mě by se výrobci měli zamyslet nad tím,jak to udělat aby v těchto místech deka pružila.Já jsem si musela odpocovačku nakonec ušít sama.
Johny 13.1.2011 v 15:43 napsal/a:
Dekování a ustájení.
Moc pěkné čtení jaký má kdo názor a ještě jak každý druhý ví že koníkovi je fajn co zrovná daný majitel udělá, Ok, je to názor, ale realita, to ví jen váš koník a né vy! A ted můj názor, koníci jsou stádová zvířata která žijí od jak živa venku, to jen mi lidé jim měníme systém života a to že koníky dekujete jim jen porušujete termoregulaci a proto v žádném případě nedekovat, to se netýká sportovních koní, které např.stříháte, to je potom zásah do přírody, ale chápu pro sport nutné, i když pro ně asi smutné. Koníci mohou být celoročně venku, jen hlavně dávat dostatek sena a starat se o vodu která rychle zamrzá. Koníky mám celoročně venku, ale na rozdíl od jiných mám pro ně otevřené a nastlané boxy, kde myslíte že jsou v noci?? Já vám to povím, jsou venku, do stájí se chodí jen vyválet a max, vyčůrat a to jen občas, jinak raději spí venku i když je fujavice, prostě si zajdou do boxu jen když oni uznají za vhodné a né mi lidi. Jenom abych neposlouchal kritiku, tak tenhle způsob se musí začít hned od jara, né že si někdo vzpomene od podzimu že dá koníkům na výběr.
Mirka 31.1.2011 v 10:23 napsal/a:
Bedrová deka
Dobrý deň, chcela by som sa Vás spýtat kedy je dobré dávat bedrovú deku.Vopred Dakujem
petra 25.2.2011 v 21:18 napsal/a:
potřebuji poradit
Dobrý den, já měla koně do ledna bez dek a ve stáji a ven chodili jenom přes den ale pak jsem byla nucena je dáj ven na 24/7 a proto sme pořídili deky.Zajímal by mě váš názor jestli je lepší dekovat když byli předtím ve stáji nebo naopak nedekovat.Setkala jsem se stím že někdo dává koním přez zimu teplou vodu. Je to dobré ?
Nikča 25.2.2011 v 22:07 napsal/a:
pro Petru
Petro, samozřejmě, že když byl kůň navyklý na to, že byl přes noc, kdy teplota ještě více klesá doma, a najednou je venku, možná bude vyžadovat dekování. Pochopitelně je to pro koně změna, nevím, jaké jsou u vás teplotní podmínky. Chtělo by to koně postupně navykat. Pokud není teplota venku příliš nízká, nedekovala bych. Tuto zimu (a doufám, že už brzy skončí) to musíte nějak skloubit. Co se týče té další- nedekujte. Jakmile koně navyknete na to, že ho dekujete při nízkých teplotách, budete ho muset dekovat i nadále celou zimu. Samozřejmě musí být kůň venku aby si zvykal na snižující se teplotu- je to přirozené, když se od léta teplota postupně snižuje. Kůň si na to zvykne, vytvoří si dostatečnou srst a je mu fain. Něco jiného je, když koně začnete dekovat hned na začátku- a sundat mu pak tu deku v největších mrazech, a nebo ho dát někdy na podzim už domů a pak vám koně vyhodí ven v zimě- a dekování se zřejmě moc nevyhnete. Pokud má teď koník dostatečnou srst a není nějak nemocný, pokud možno ho nedekujte.
Co se té vody týče, důležité je, aby měli hlavně non stop seno. Koně nepotřebují nic teplého aby se zahřáli. Už tím, že sežerou potravu- např. seno, se zahřejí. Trávením ve střevech si koně doslova "zatopí" a nepotřebují nic teplého /např. zalévání teplou vodou jádro apod...) a co se té vody týče- samozřejmě, že není dobrá úplně ledová voda.. to může způsobit koliku atd., ale doslova úplně teplou...? Stačí přijatelná teplota, kůňe nepotřebuje pít kafe aby se zahřál.
Pro koně je nejpřirozenější bt 24/7 venku. A když má v zimě seno, je ve stádě, může se schovat za nepřízně počasí pod nějakou střechu, závětří, pak je to ideální. Rozhodně lepší, než být zavřený v boxu ;-)
Nikča 25.2.2011 v 22:10 napsal/a:
To Mirka
Jinak, Mirko, bederní deka je dobrá pro např. oholené koně apod... já ji nepoužívám, mám rekreační appaloosy, a na to moje ježdění, či vyjížďky- moc se nespotíme, většinou vůbec a když už, tak když přijedu a odsedlám, a kůň stojí a "chladne", dám mu na chvíli odpocovačku, aby uschl, pak postupně odkrývám a kůň jde ven. Navíc mám venkovní boxy, takže nejsou v teplotním šoku. a koně nemám oholené. Pokud nemáte koně s problémy, oholeného- pak ano..
Terka2 26.2.2011 v 15:42 napsal/a:
Nikče
Zdar, je vidět, že máš povědomí o tom, o čem píšeš, ale prosímtě, než příspěvky odešleš, přečti si je a koukni, zda dávají smysl. Často si tam odporuješ a text je vcelku zmatený, chtělo by to třídit myšlenky. Na stránku jazykovou by tu také potřebovalo dávat pozor více lidí.
Teplou vodu do výběhu doporučuji, protože později zamrzne. A také potom není potřeba vyhazovat led z nádoby, když přilejeme horkou vodu a víme, že ta ten led rozpustí.
Dominika 3.3.2011 v 22:50 napsal/a:
problém dvou táborů nevyřešen
Po přečtení musím konstatovat, že ač je video velice pěkné, každý má pořád svůj názor a ten je prostě jediný ok.. Já to vážně nechápu... Cožpak někteří vážně nevidí, jaký je rozdíl mezi sportovním koněm a koněm rekreačním, či důchodcem? Jak může někdo napsat, že koně se holí jen z lenosti majitelů/jezdců? Já koně oholím i s ušima, jakmile mu trochu naroste srst, ne z lenosti, ale protože kůň pracuje každý den jak šroubek a po práci je většinou zpocený. Když se kůň zpotí, je mu chladno, je mu hladno tak dlouho dokud neuschne a když má srst jako medvěd, tak bude schnout půl dne. To vám za tu srst vážně moooooc poděkuje. Zato když kůň nic moc nedělá a na zimu se připravuje ve výběhu už od srpna a nemá žádný zdravotní problém, nevidím důvod, proč by se měl dekovat.. A pak, jak říkají ve videu, je spousta dalších cest a cestiček.. Ale každý musí najít tu, která vyhovuje jeho koni, ne tu, která vyhovuje jeho lidským názorům! PS: kdo z vás viděl Krasavce Beautyho, ví že jsou prostě chvíle, kdy je třeba dát deku i když je kůň zrovna doslova horký!;)