

Blíží se čas obsedání mladých koní a tak se tentokrát budu věnovat právě tomuto tématu. Pro mladé koně je to velmi citlivé období a tak by se během něj nemělo nic zanedbat. Bohužel právě při této události, na níž závisí pozdější využitelnost koně se často nevyhradí tolik potřebného času, o zkušenostech nemluvě.
Dovolím si říci, že člověk, jež obsedl desítky mladých koní nemusí být nutně profesionál. Z pohledu koně myšleno. Takový profesionál by se měl ohlížet na několik nejdůležitějších zásad.
Podívejme se z pohledu člověka na základní princip obsedání podle zažitých regulí tak, jak obvykle probíhá. Kůň se zvykne na sedlo. Většinou poslouží lonž nebo kruhovka, koník se nasedlá a nechá běhat dokud se neuklidní, nebo jej člověk nějakým způsobem zastaví. Už jen toto je logicky naprosto nemožné. Kůň má mít pozitivní vztah k práci pod sedlem a jako první jej člověk vyděsí už u samotného sedlání? ZVYKÁ jej na sedlo tak že jej nepřipraví a nechá prchat dokud nezjistí, že to nemá význam? Mezi koňmi je vysoké procento těch, kteří u sedlání nestojí, okusují své okolí, nebo dokonce sebe, kopou...proč? Protože se brání nepříteli. Jak můžeme chtít mít ochotného pracanta z koně za těchto podmínek? Dále se kůň povětšinou zvyká na váhu jezdce pověšením přes sedlo.


Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Vytvořte si svůj profil na EquiTV. Pokud jej už máte, přihlašte se zde.

Každý z nás je má. Někdo využije, jiný se drží zpět. Každopádně tato polemika je o možnostech vzhledem k výchově, ... ~ více ›

Dvě slova, která také značí soužití s koňmi. Pojďme si je vysvětlit nejdříve z pohledu lidského a poté též koňskýma ... ~ více ›

Po delší odmlce způsobené zdravotními problémy je horsemanka Zuzka Prokopová opět zpátky. V dnešním téměř půlhodinovém díle Vám řekne něco ... ~ více ›

Představujeme Vám první díl seriálu o přirozené komunikaci se Zuzkou Prokopovou! ~ více ›

Další díl seriálu o partnershipu se Zuzkou Prokopovou budeme věnovat nakládání koně do přívěsu. V předcházející části jsme ...

V dalším dílu partnershipu se Zuzkou Prokopovou vám poradíme, jak naučit koně chodit do obtížných situací. Nejprve s ...

V dalším dílu našeho seriálu o partnershipu připravovaném ve spolupráci se Zuzkou Prokopovou si řekneme něco o odložení ...

K úvaze o teorii kontextu v praxi výcviku mě vedla historka jednoho známého. Vlastně šlo o neúspěšný pokus ...
Monika Š. 15.3.2011 v 13:40 napsal/a:
Naprosto souhlasím s tím,že kdo obsedl desítky, třeba i stovky koní nemusí být profesionál, když po té jezdec s koněm musí spíše "bojovat" než cokoliv jiného...podle mně ten, kdo obsedne koně, tak, že bude bezproblémový pro další využití, se může za profesionála považovat, i když těch koní obsednul třeba jen pár...
Na DVD už se moc těším:-)
Nikča B. 15.3.2011 v 14:27 napsal/a:
Souhlasím, ale zcela všemu nerozumím... nebo spíš- nerozumím jak to teda má být.
Teď právě jsem ve fázi obsedání. Možná si pamatujete na kobylku, o které jsem nedávno sem psala, jak si mám u ní posílit důvěru. Přestala jsem ji brát do kruhovky, ale dělali jsme hlavně na ruce, chodili na procházky, hráli si, chodili řes můstek, kavalety, ustupovali přes kavalety atd.. do přívěsu apod. Kobylka je moc fain.. Začala jsem ji i brát proběhnout do kruhovky s tím, že stačí ukázat jí prstem do směru a ona s klidem jde, pěkně se vyklusá (trochu "práce" -pohybu už potřeba byla, začala jsem ji krmit granulemi aa ona měla dost energie při práci na ruce, teď jak se vždycky vykluše a vycválá tak je v pohdoě, a krom toho si začíná budovat i nějakou tu svalovou hmotu), pak zamnou ochotně přijde hned na zavolání- když ji zastavím nechám ji chvíli stát a pak ji teprve zavolám, a děláme na ruce. Je bez problému. Začala jsem jí přivykat na dečku. Tu vzala s klidem, nechá si ji nahazovat na záda apod. Tak jsem přistoupila dál- obřišník, aby si trochu přivykla na tlak kolem těla. Zpočátku jsem lehce dotahovala, a pak pořád víc a víc- během týdne jsme se dopracovali k "plnému" dotažení - ale pořád je to stále menší tlak než když se dotáhne sedlo, aby nesjelo. Vše bere v pohodě, nic jí nevadí. Včera jsem přešla k sedlu. Nechala si je položit na záda. Požádala jsem jí o pár kroků vpřed- sedlo nebylo zaplé, tak aby nám nesjelo. A opět v pohodě. Jen teď mám opravdu strach- bojímm se toho dotažení- co když začne vyhazovat či tak podobně, a sedlo jí sjede a poraní se, či co já vím... To musím asi víc dotáhnout či co? a jak se mám chovat kdyby k tomu došlo- kdyby začala vyhazovat. Pak asi nic jiného nezbyde, než počkat, až se uklidní... Ale to je zase ne klid- akceptování sedla, ale uklidnění z bezmocnosti, že sedlo nemůže sundat. A pak to bude vypadat příště stejně, možná i hůř. Takže se teď bojím, aby k tomu nedošlo. Udělala bych to zase tak, že lehounce dotáhnu a propracujeme se během pár dnů k normálnímu dotažení- ale tady mám zase strach- když jsem nedotáhla moc obřišník, nic se nestalo, kdyby sjel- myslím nehrozila zranění, ale co potom sedlo- mám westernové....
Prosím o radu. Kobylka je zatím velmi šikovná a vnímavá, a myslím, že mi věří, když vidím její reakce na ostatní- je dost nedůvěřivá, a co si nechá dělat ode mě.... Nerada bych to zkazila. Předem děkuji
N. B.
Zuzka 15.3.2011 v 14:59 napsal/a:
Nikča
Prosím podepisujte se mi celým jménem když chcete odpověď na otázku. Jinak co se týče té otázky v první řadě bych vám poradila abyste se zbavila svého strachu, když budete stále řešit co když se stane tohle, nebo tamto, může to být právě ten spouštěč pro nervozitu koně. Pokud máte opravdu takový strach vezměte kobylku a odvezte ji obsednout někomu komu věříte a kdo jej nemá, přitom ji ale nebude lámat. Tohle chce zkušenosti, těžko vám poradím jak se váš kůň bude chovat, když jsem ho (pravděpodobně) nikdy neviděla. Nicméně doporučuji chovat se tak, jak se budete časem chovat až tohle všechno bude samozřejmé. Já sama když vím, že kůň nemá strach (což nemá pokud mi věří) z věcí, které na něj dávám sedlám jako by to koník znal celý život. Dotahuji postupně, ale až na úplné dotažení.
Z.
Jana 15.3.2011 v 16:34 napsal/a:
obsedání
Zuzi naprosto souhlasím!Je hodně lidí co se ptají na rady co s koníkem mají dělat a co jim děla atd........Ale už si neuvědomují že každý koník reaguje na danou věc jinak a každý ma také jiný přístup ke koni.S pár koníkama jsem se už setkala a můžu říct že jestly 10 z nich stálo v klidu je moc!Mám na obsedání dvouletka a se sedílkem už jsem ho seznámila aj s dotahováním a bere to stejně jako vypuštění na pastvynu tím chci říct jako běžnou věc nad kterou se nepozastavý:)A su ráda že aspon už nekdo o tom napsal,a doufám že ubyde tech koníků co sou vyděšený jen prací ze sedla a majitelé se pak hrzně divý proč kun vyhazuje a zlobý.
Pavlína D. 15.3.2011 v 16:57 napsal/a:
pozice za koněm
Zdravím vás. Pěkný článek. Jak koníka ale ovládáte, když jde před vámi? Jak ho zastavujete, zatáčíte apod.? Děkuji za odpověď. Pavlína Duchcová
zuzka 15.3.2011 v 18:54 napsal/a:
Pavlína
Řídím koně na dvou lonžích, dávám povely totožné jako ze sedla budu časem chtít (krom holení a váhy, ale i holeň se dá nasimulovat). Nicméně podrobný popis co a jak najdete právě na DVD. Chápu že byste informace potřebovali nejlépe včera, ale potřebujeme na natáčení slušné počasí a také nějakého toho neobsedlého koně, který u nás bude nejdřív příští měsíc (pokud tu nebude jiný ještě dřív). Loni mi bohužel natáčení zkomplikovaly operace kolen tak nezbývá než vydržet. Do podzimu bude, ale doufám že se povede ještě dříve. Nicméně spolu s redakcí EQTV bychom rádi vytvořili kvalitní materiál a ten se nedá odbýtt dvoudenním natáčením. V plánu je též pokračování "základů pod sedlem na provazové ohlávce" a "jízda terénem". Takže držte palce ať vše klapne bez komplikací a na Vánoce už bude co nadělovat ;-)
Z.
Nikola K. 15.3.2011 v 20:33 napsal/a:
Dobrý den,jaký máte názor na metody K.F.Hempflinga?
Myslíte že by bylo možné je kombinovat s partnershipem?
Moc děkuji za názor
Kučerová
Klára V. 15.3.2011 v 23:34 napsal/a:
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli jde začít znova od začátku. Na podzim jsem si jen tak sedla ve výběhu na tříletou poničku jen na ohlávce a bez sedla a byla úplně v klidu, tak jsme začali sedlat, také zcela bez problému, jelikož jezdí a v té době už jezdila ve voze, tak s uzdečkou nebyl vůbec problém. A tak jsme vyjeli ven i s jejím kamarádem. Ze začátku bylo všechno v pořádku, pár vyjížděk jsme absolvovali v klidu, i když je mírně lekavá, ale poslední dobou si začíná jakoby "vymýšlet". I když jezdím na povolené otěži, bez biče (a nikdy jsem na ni bič ani nějaké tahání za hubu nepoužila), stává se neovladatelnou. Prostě se zničehonic rozběhne a nedá se zastavit, ani stočit na kruh. Nevím co mám dělat... Mám začít znova, nebo už je na to pozdě..?? Díky Klára
Lucie 16.3.2011 v 13:37 napsal/a:
Pěkná připémínka :-)
Zdravím Zuzko,
moc pěkný článek, já sama připravovala cca dva a půl měsíce ze země, zvykání na seldo, na dotahování, postupně, procházky se sedlem, se sedlem jsem ji choila pást na jetelinku, pak začlo lonžování, zvykání na uzdečku atd. nebyl problém.
Avšak si myslím, že každý mladý koník si zkusí s tím sedlem vyhodit, jelikož je zvědav co to udělá :-) Tak jako malé dítě se nebojí trouby a dokud se nespálí nebude vědět že to PÁLÍ. Trouby se však bát nebude jen bude vědět že to pálí. Tak samo si i někteří koně zkusí vyhodit jednou dvakrát a zjistí že to vlastně nic nedělá při tomto pohybu. Je však rozdíl prchající kůň se sedlem a koník který se nebojí jen to však zkusí.
Kobču mám obsedlou půl roku (obsedala jsem sama a připravovala taky + pomoc kamarádky=podržení, přidržení atd.) a nemám s ní problém vyjet ven do terénu, do neznáma, za jinými koňmi a tak. :-) za což jsem ráda.
Nikola K.:
Mě se moc líbí styl hemflinga, ale bohužel není nikde na ineternetu více materiálu, pouze ukázky na youtube. SEmináře měl prý jen dva, ale u mě je problém v jazykové bariéře :-)
Klára V.:
Klári, začala bych pracovat ze země znovu, znovu si ujasnit základy, osobní prostor, vodění - kdo koho vede a kdo koho následuje, pracovat na respektu který není vyvolán ale strachem! Občas ji dát na výběr práci nebo spolupráci :-)
Lucie
kris8 21.4.2011 v 14:11 napsal/a:
Dobrý den Zuzko.Koupili jsme starší kobylku,ketrá má veliké problémy zvedat nohy,kope u toho a tancuje,ale nejhorší je že si na mě lehá.Vždy počkáme až se uklidní a vše nanovo.Venku nohy nedá vůbec a z kováře má panickou hrůzu.Kovář ji na lano vázal při kování.Nevím jak mi na lano bude reagovat,existuje i jiný způsob.Nebo to zkoušet pořád dokola a jak dlouho, aby jsme spíš víc nepokazili.Děkuji Kris
Zuzka 22.4.2011 v 12:15 napsal/a:
Kris
Doporučuji nejdříve kobylku uklidnit celkově. "Otlapkat" nohy celé dříve než je začnete zvedat a zvedat pokaždé když skončíte jakoukoli práci.
Z.
kris8 28.4.2011 v 19:58 napsal/a:
Milá Zuzko určitě budu mluvit za všechny že přirozená komunikace s koněm je fantazie chtěla bych poděkovat.Nožky zvedáme krásně i venku,kobylka pochopila že jí nikdo neublíží.Ještě jednou děkuju.Kris
Zuzka 28.4.2011 v 20:59 napsal/a:
kris
To se krásně čte, takových happyendů víc :-)
díky
Z.
Berina84 8.5.2011 v 18:41 napsal/a:
Nechce od koní
Ahoj Zuzko.Prosím o radu.Koupila jsem valacha.Byl tak rok zavřený jen v boxe, takže se všeho bojí.Musela jsem ho znovu obsednout, jelikož na něm nejezdil nikdo 9.let.Začíná si pomalu zvykat na zapomenuté návyky, ale co nám nejde je , když na něm jedu,nejde nikam bez vodiče a natož bez koní.Asi dost dostával, protože biče a pobídek se bojí nejvíc a na mlasknutí neraguje.Zastaví se, začne couvat a stavět se na zadní a začíná panika - já od koní nejdu.Přitom do boxu jde bezproblému i když ostatní koně jsou na pastvině.Dělá to jen, když na něj sednu.Chodíme na procházky - bez koní a taky v pohodě.
Zuzka 8.5.2011 v 18:55 napsal/a:
Berina
Chtělo by to změnit taktiku vodění. Měl by si zvyknout, že člověk ho může vést nejen tak, že jde před ním, ale také vedle něj a za ním. Je to o tom, že kůň vám dá důvěru i když musí jít před vámi. Pak už problémy ze sedla nebývají. Berte to jako teorii ze zkušeností s podobnými koňmi, může být háček i v něčem jiném. Když koně nevidím těžko se radí takže to beru obecně.
Z.
Berina84 27.5.2011 v 17:46 napsal/a:
Změna taktiky
Ahoj Zuzko.Chci poděkovat za radu ohledně změny taktiky.Vyzkoušela jsem koníka vodit vedle a i za ním a už jsme spolu byli 3 krát sami na vyjíždce.Koník ve mě našel důvěru a nemusí nás nikdo vodit a pěkně ťapkáme sami.Je to paráda :-) Teď máme ale ještě jeden problém a ten, že nezvedá zadní nohy.Předky jsem ho naučila krásně, dokonce mi je dává na slovo a se stoličkou nemá taky problém, ale zadní ne.Otlapkávám ho, aby si zvykl na dotyk, to je v pohodě.Ale jak bych jí chtěla jen trochu zvednout kopne.Né agresivně, že by chtěl ublížit, ale takový to nedám a nedám heč.Zkouším to i přes lano a nic.
Dada 11.8.2011 v 11:25 napsal/a:
Čo teraz?
Zdravím, potrebujem poradiť, moju kobylku som na jar bezproblémov obsadla, dnes už sa jazdí bez problémov, všetky základné, ale už aj náročnejšie cviky zvláda výborne, Náš problém je, že ju jazdím na bezuzbadlových uzdeniach rôznych typov, ale časom má už aj väčšiu výdrž a začala nosiť hlavu dole. Bohužiaľ akokoľvek sa snažím, neviem jej hlavu dať na kolmicu a ak aj áno, je to iba dočasné a zasa ju dá hore. Je dosť krkatá, nie je to QH, chcem s ňou jazdiť pleasure, chody má krásne, pomalé, aj nacválanie korektné, všetko super, okrem tej hlavy, nehovorím má aj dobré dni, kedy ju krásne nosí,a le čoraz častejšie ju dáva hore a hoci ju aj ohýbam, je to len dočasné... Rozmýšľam, že začnem jazdiť na zubadle, aspoň občas počas tréningov, mohlo by to pomôcť? Podľa mňa ju tak skôr dostanem apoň na kolmicu, aby nechodila prevrátená a aby som jej nedosadala na taky chrbat. Viete mi v tomto nejak poradiť? Ďakujem
Zuzka1302 27.8.2011 v 21:40 napsal/a:
Dvd
Ahoj chci se zeptat jak to vypadá s připravovaným dvd o obsedání díky z odpověď :-)
Nyka 31.8.2011 v 18:18 napsal/a:
zrebcek
Dobry den, mam 3,5 rocneho zrebceka a prave ho obsadame. Ked som sa nom sedela prvy krat, tak bol celkom dobry, ale nestastnou nahodou som spadla a zlomila som si ruku. Mesiac som nejazdila a ked sme ho potom zacali znovu obsadat, tak zacal byt problemovy. Pri nasadani sa stavia na zadne, ked na nom uz sedi jazdec, tak chvilu ide pekne, ale potom vyuzije prilezitost a znovu sa rozbehne alebo sa snazi postavit na zadne. Ja som od mojho padu na nom sedela len raz, mam teraz strach. Byva divy, urcite ho dame vykastrovat, ale az tak o dva mesiace. Je to mily kon, ale to stavanie na zadne a to, ako velmi nechce na sebe jazdca ma znepokojuje. Neviete mi prosim PORADIT? Vela ludi mi vravi, aby som ho predala, ale nemyslim si, ze to je riesenie. Dakujem. Nikoleta.
Weuunka 8.9.2011 v 14:47 napsal/a:
práce s napůl slepým koníkem
Ahoj Zuzko, před časem jsem si koupila nového koně (předtím jsem měla tu zlobivku haflošku Dely-jak jsi u nás byla na školení) a po čase jsme přišli na to, že je Dantes na jedno oko slepý. Nemám s ním nijak zvlášť problémy. Je třílety, obsedlý, pod sedlem hodný, ze země začal dělat až u mě a je šikovný, ale dělá mu problém pracovat na tu stranu kde je slepý-vysílání na kruh, vodění z druhé strany. Je slepý na pravé oko.
Poraď jak si ho nepokazit a hlavně jak ho přesvědčit o tom, že z té druhé strany mu nic nehrozí,.. Moc díky, doufám, že zas přijedeš do Obořice na školení koukni na www.weuunka.rajce.net
Verča
Mijushka 19.12.2011 v 15:17 napsal/a:
bojácný kůň
Ahoj. Měla bych pár otázek spojených s obsedáním koně. Koupila jsem si valáška Irského coba. Jsou mu 4 roky a kousek:-)Byl dovezen z Anglie, kde byl 3,5 roku volně na pastvě. Pak ho dovezli sem do Čech, kde putoval od jednoho majitele k druhému. Je moc hodný, ale všeho se bojí. Nevěří moc lidem, protože ho tloukli. Ze všeho je hned ve stresu. Ráda bych s ním začla pracovat tak, aby byl v pohodě a měl z toho radost. Hlavně bych byla ráda, kdyby se přestal všeho tak bát. Je opravdu moc hodný, nekopne ani nekousne, ale je to s ním těžké.Stačí zvýšit hlas a hned utíká. Má základy přirozené komunikace a jednou na něm seděl jezdec. Bohužel nyní s ním 2 měsíce nikdo nic nedělal. Chtěla bych se zeptat, čím bych měla začít? Ráda bych navázala na obsednutí, ale nechci ho stresovat tím, že na něm budu chtít moc věcí najednou.
Zuzka Prokopová 19.12.2011 v 18:38 napsal/a:
Mirka
To je záludná otázka :-) Obecně: začala bych zvedáním sebevědomí koně. Postup vymýšlím v návaznosti na jeho reakce takže konkrétní postup vám takto můžu poradit jen stěží. Nerada bych radila tak, abyste s koníkem pracovala metodou pokus-omyl, ale pokud ho neuvidím nejde to jinak.
Hodně úspěchů
Z.
Mijushka 20.12.2011 v 14:44 napsal/a:
bojácný kůň 2
Děkuji za odpověď. Taky bych nerada zkoušela metodu pokus omyl. Myslím, že už si tím prošel. Koník je to moc šikovný, ale je zrazený lidmi, kteří mu úblížili. Je to můj vysněný kůň a ráda bych mu dala vše,co si zaslouží. Bojím se s ním intenzivněji pracovat, abych něco nezkazila, protože nevím čeo začít. Jedná známá mi poradila, že s ním mám dělat vše v klidu a po dobrém, nechat ho na vše si zvyknout. Ale jemu se nic moc zkoušet nechce, protože se skoro všeho bojí a pak je ve stresu.