A je tu další z velmi přínosných jezdeckých tipů anglické trenérky paní Alison Robbins. V dnešním krátkém tipu nám trenérka popíše, kde by se správně měla nacházet holeň tak, aby byla pobídka co nejefektivnější.
Anglická trenérka Alison Robbins se věnovala individuálním i skupinovým lekcím, které byly zaměřené mimo jiné na korektní vybalancovaný sed a přesné působení pomůcek. Cílem soustředění tak bylo zlepšit komunikaci mezi jezdcem a koněm.
Pořádáte-li podobné kurzy, dejte nám vědět. Rádi přijedeme udělat reportáž i z vaší akce.

Inovované termokamaše založené na hojivých a podpůrných účincích magnetoterapie. Kamaše je vyrobená z prodyšné Aerox pěny s přidáním ...
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Vytvořte si svůj profil na EquiTV. Pokud jej už máte, přihlašte se zde.

První tréninkový seminář v roce 2011 s Tjarkem Nagelem byl v jeho náročném časovém harmonogramu nakonec zařazen na dny 14. ... ~ více ›

Ve spolupráci s Českou Jezdeckou Federací Vám přinášíme záznam ze třetího dne skokového soustředení s německým trenérem Tjarkem Nagelem, které ... ~ více ›

V sobotu 9. října se na kolbišti Pražského jezdeckého klubu Gabrielka uskutečnil 4. ročník Pražského skokového derby. ~ více ›

Firmu Equiservis všichni dobře znáte. Ne všichni ale víte, jaké služby vlastně Equiservis nabízí. Equiservis jako jeden z mála prodejců ... ~ více ›

Jezdecká sezona 2012 je doslova za dveřmi a my se již také chýlíme k závěru našeho seriálu o ...

V našem seriálu o stavbě kurzů skokových soutěží, který jsme pro vás připravili během loňské sezony společně s ...

V našem seriálu o stavbě kurzů skokových soutěží, který jsme pro vás připravili během loňské sezony společně s ...

O skokovém soustředění s MVDr. Jurajem Hanulayem, které se uskutečnilo v Herouticích u Nevelkova, jsme vás již informovali. ...
terunice 8.10.2010 v 10:33 napsal/a:
Fakt bomba, ta paní je úžasná.
Díky
Terka2 8.10.2010 v 11:41 napsal/a:
většině výroků od paní Alison rozumím, a proto vím, že simultánní překlad je mírně nepřesný, kdybych sama nevěděla, co očekávám, že by mělo být řečeno, zřejmě bych některé výroky pochopila špatně. Mohli byste prosím přiložit ještě nějaký lepší překlad v textové podobě pod video? Možná i já jsem ne všemu v originále správně rozuměla...
Redakce EquiTV 8.10.2010 v 12:05 napsal/a:
Simultátní překlad byl přímo na místě při rozhovoru. Není zcela doslovný, ale myslíme, že přesně popisuje to co se paní Robins snažila říci. Přesně které pasáži nerozumíte? Pokusíme se to přeložit doslovně.
Terka2 8.10.2010 v 20:55 napsal/a:
"We speak with the leg only well, if it is relaxed and available to us." Tedy alespoň myslím, že to bylo "available".
alzbeta 8.10.2010 v 22:46 napsal/a:
Hezké video!
Opravdu hezké video a hlavně poučné!Budou i další díly s Alison Robbins ?
Veronika 9.10.2010 v 15:52 napsal/a:
Zajímavé
A měn vždy všichni tvrdili jak musím kolenem tlačit do sedla.Kde je prošláplá pata na které se tak bazíruje?
Je to špatné že každý učí něco jiného.Jak se pak má ze začátečníka jako jsem já stát dobrý jezdec?
JanaUL 9.10.2010 v 17:08 napsal/a:
pro Terka2
Terko, věta co jsi napsala výše v překladu zní: Pomůcka nohou je srozumitelná za předpokladu, že je noha uvolněná a připravená k pobídce (použití).
Eva Hlaváčková 9.10.2010 v 18:16 napsal/a:
Pro Veroniku
Veroniko, to že se nemá koleno ani stehno tlačit do koně resp. do sedla už učí i někteří trenéři v ČR. Ale máš pravdu, že se u nás v ČR v dřívějších dobách učilo, že se máš pevně držet kolenem. A borec byl ten, který dokázal jezdit s pětikorunou mezi sedlem a kolenem aniž by mu během jízdy na koni vypadla. :o)
Co se mé neprošlápnité paty týče, tak nejsem zcela určitě nejlepší příklad. Nikdy jsem neuměla jezdit s prošlápnutou patou a ani asi nikdy nebudu umět.:o( Ono je ane mnohem důležitější sedět ve správném bodě sedla, se správně rozloženou váhou a uvolněnými nohami než s vizuelně pěkným sedem s prošláplou patou, ale na úkor uvolněnosti a efektivnosti sedu. To mě ovšem neomlouvá! Tuto nedokonalost nejsem ani pod vedením změnit, protože když se o to začnu snažit, tak tlačím do třmenu a tím tuhnu. Takže, jezdím tak jak jsi viděla na videu s neprošlápnutou patou, ale i přes to mi to nečiní žádné problémy při ježdění koní. Já celkově na koni nevypadám moc pěkně, ale když mi koně šlapou, tak si říkám, že to nemůže být tak hrozné. Ale spokojená samozřejmě se svým sedem nejsem. Sedím v hloubce, nohu mám uvolněnou/spuštěnou dolů, ale pata se ani náhodou neprošlápne. Samotnou by mě zajímalo čím přesně to je. Jestli mám jen zkrácené achilovky nebo je za tím něco víc......?
kaja 9.10.2010 v 18:27 napsal/a:
a co na to bruno? :-)
Terka 9.10.2010 v 19:38 napsal/a:
prepáčte ale ja teraz už tomu naozaj nerozumiem... ako mám vlastne jazdiť? mňa učia, že sa držím kolenami a stále tlačím na koňa lýtkami, aby mi nezastavil. nechali ma klusať v ľahkom kluse bez strmeňov tak, aby som sa držala kolenami. lenže problém je v tom, že mám slabé a nohy a bez strmeňa sa nezdvihnem. v reportáži je, že máme jazdiť s uvoľnenou nohou pričom sa nedržím kolenami. prosím, vysvetlite mi to rada by som jazdila správne a aj tak aby to bolo príjemné pre koňa a zároveň aby sa na to dalo aj pozerať. Ďakujem!
Terka2 9.10.2010 v 20:29 napsal/a:
- díky za překlad, pořád to není to, co jsem si od toho slibovala, ale dobře, spíš bych si měla asi pokecat s paní Alison sama, třeba se mi to někdy poštěstí
Terce: Mě také učili, abych se koleny držela a věř mi, že je to dobrá věc, když se chceš naučit opravdu jezdit a ne se vozit po jízdárně. A to nemluvím o tom, že i na jízdárně si ten kůň občas poskočí a jezdce, který se nedrží (nebo nemá vytrénované svaly), sklepne. Já kvůli tomu jezdím často bez třmenů na holém sedle, abych neztrácela reflexy a sílu v nohou. Na druhou stranu, často se přistihnu, že mi kolena (se třmeny samozřejmě) od koně odstávají. Teď konečně mám čím to omlouvat! Vždyt já vlastně jezdím naprosto vrcholově a korektně, jen o tom sama nevím:-) Tím samozřejmě nechci znevažovat názor moderních trenérů, třeba mají pravdu, to já opravdu posoudit nemohu, posuzuji věc pouze ze svého praktického hlediska.
Marketa Hanzalova 9.10.2010 v 21:38 napsal/a:
Preklad
Terce2: Terko, cemu presne nerozumite? Je to vyznam, nebo nejake konkretni slovo? Ve vete, kterou jste chtela prelozit, se zadny dalsi vyznam neskryva. Jednoduse rika, ze "mluvit" ke koni muzeme svou holeni pouze za predpokladu, ze nase holen lezi klidne a uvolnene na svem miste a tim padem je pripravena k pouziti, kdykoli ji jezdec potrebuje.
Koleny se jezdec drzi pouze v pripade nouze, pokud se kun lekne, nebo je nejaka krizova situace. Koleno jezdce lezi "v sedle" uvolnene, ne proto, ze bysme ho tam tlacili, ale proto, ze nase stehna jsou na sedle polozena spravne. Vysedat bez trmenu jde ne proto, ze bysme se drzeli koleny nebo lytkem, ale proto, ze jsme v rytmu a rovnovaze s konem a jeho zada nas vyhazuji (zvedaji) tim, jak pruzi. Naopak – pokud se jezdec drzi koleny silou nekteri kone na to reaguji tim, ze prestanou jit (protoze jim v tom jezdec brani, jak jim macka hrbetni svaly) anebo zacnou pred tlakem prchat. Proslapnuta pata by nemela tlacit do trmenu, pomaha myslet spise na zvednutou spicku, nez na proslapnutou patu. Pata je dole, protoze mame volny kotnik. Tim, ze mame proslapnutou patu, se nam ale nikdy nesmi dosat holen od kone, protoze pak ji nemuzeme dostatecne jemne pouzit ve chvili, kdy to potrebujeme.
Chci ale vsechny upozornit, ze jezdeni a sed zvlast se neda naucit z knih ani z diskuzi, clovek musi najit spravneho trenera, ktery ma zkusenosti, dokaze vse dobre vysvetlit, sam to dokaze predvest, ma velmi dobrou pozorovaci schopnost a v neposledni rade take kone, na kterem vas muze lonzovat. Bez jezdeni na lonzi jde uceni mnohem pomaleji.
MH
Zuzule 10.10.2010 v 11:20 napsal/a:
Já se tu nechci hádat, jen napíši vlastní zkušenost.
Jezdila jsem celkem energickou kobylku, se kterou pokud se šlo do terénu, musel být člověk neustále ve střehu. Její šikovnost byla ohromná, tedy pokud bych se nedržela koleny permanentně a chtěla je přimáčknout pouze v krizovce- nestihla bych to ani náhodou.
Na jízdárně byla andílek, ačkoliv se také někdy lekla, ale abych ji kvůli tomu, abych mohla jezdit s otevřeným kolenem (to by mě trenér asi sestřelil z koně:-)), místo chození do terénu držela jen na jízdárně... To bych neudělala...
Jinak děkuji za toto video:-)
Nikča 10.10.2010 v 11:24 napsal/a:
Mě učili, že koleny se drží akorát tak jezdec při dostizích či skoku, a jinak že se má jezdec držet svou vlastní rovnováhou- díky hlubokému sedu a uvolněne spuštěnou holení dolů a spouští vaše váha do paty. Což přispívá zároveň v tom, abysme měli prošláplou patu. Pokud začneme tlačit kolena do sedla, váha spuštěná do paty se ztrácí, tím pádem i naše rovnováha.... Koleny se držíme když kůˇ'n nečekaně uskočí, ale kolikrát je k tomu lepší i hluboký sed. Jednou mi kobyla začla skákat na místě tak jsem se chytla koleny, tím jsem ztratila hluboký sed a byla jsem dole...Takže teď spíš sednu hluboko do sedla a opřu se do třmenů- dám do nich víc váhy...A usedím ty koňské skákanice, vyhozovi apod...i daleko líp...ale to je můj názor...
prostě bych to řekla tak- koleny se nedržíme, holeň má být spuštěná dolů, má mít kontakt s koněm a měla by být lehká a uvolněná.
Jinak souhlasím s Marketou Hanzalovou....
Natalia 10.10.2010 v 12:28 napsal/a:
Super video! Vždycky mě učili, že se mám pevně držet kolenem a ono ne. Zkusím to a uvidímě, jestli to bude fungovat. Doufám, že takových videí tady bude více, jsou moc poučné =D
Lucie 10.10.2010 v 20:15 napsal/a:
:-)
SOuhlas se vším na půl :-)
co se týče držení kolene ano či ne...skuste si nasedlat jen dečku a obřišník...jak se budete držet na koni? hlubokým sedem? či v kolenou?...
vše má své pro a proti, ale zabořené kolena do sedla nejsou ideální...
Pokud je jezdec permanentně ztuhlý a tvrdý v nohách, jak chce potom korktně provést poloviční zádrž, či parádu?
Zuzule 10.10.2010 v 22:24 napsal/a:
Lucie : sobně nemám problém s jakýmkoli pobízením :-)
Ale ono je pravda, že ne vždy je bezpodmíneně nutné se koleny držet, jenže to je hlavně o koni a na tom, jakej je to plašan... ačkoliv i flegmouš si rád zadovádí :-)
Terka2 10.10.2010 v 22:26 napsal/a:
já rozumím tomu, co se na videu řeklo, ale je za tím tolik skrytých informací, které řečeny nebyly (na které se dá zeptat "proč?"), že tomu prostě bez delší diskuse a osvětlení okolností rozumět nebudu. Větě již rozumím z hlediska překladu, ted ještě zjistit, co tím chtěl básník říci. A to byste se děvčata upsala. Na to je potřeba více, než video, proto ani nejsem moc přítelkyní toho, říci ve videu dogmaticky "tak to dělejte", aniž by nám autor šířeji vysvětlil pro a proti, kontraindikace a konkrétní příklady. Jak říkám, alespoň si můžu myslet, že když nemám celou dobu jízdy na koni koleno v pevném kontaktu se sedlem, tak je to třeba i někde někdy nějak správně. Ale díky za snahu.
Pavel 11.10.2010 v 00:11 napsal/a:
No, já se raději toho co vykládá ta paní držet nebudu.
Tohle je možná dobré na vrzání po jízdárně, ale při běžné jízdě v terénu dám raději přednost prošlápnutým patám a kolenům opřeným o sedlo. S trochou zkušeností člověk toho koně neokopává, kůň citlivě reaguje na změnu těžiště jezdce a mám jistotu, že když se něčeho lekne a uskočí dva metry do strany, že nespadnu.
Eva Hlaváčková 11.10.2010 v 19:18 napsal/a:
Pro Pavla
Pavle, jen Vám chci napsat, že já jezdím do terénu také (ne jen na jízdárně) a koleny se rozhodně stále nedržím. Sedím přesně tak jak popisuje Allison a pouze v případě, že se kůň lekne nebo provede rychlou nečekanou změnu směru či rychlosti instinktivně kolena sevřu a pak opět povolím. Jen abyste si nemyslel, že mám nějakou starou ohrkanou herku :o) která je ráda, že leze, tak jezdím hlavně mladé koně a nepadám z nich, i když se koleny nedržím.
Anett 17.10.2010 v 19:14 napsal/a:
Proč mi pořád nejde zvuk a seká se mi to?nevíte?
Veronika 18.10.2010 v 13:45 napsal/a:
Tak to já jezdím flegmouše v nejlepších letech (vlastního) a když se nedejbo že lekne a uskočí tak já padám....... Potřebovala bych trenéra jako prase drbání.
Pro Evu: ten příspěvek s prošpláplými patami nebyla vůbec úmyslná kritika na Vás, spíš to bylo celkově zamyšlení nad tím co nás kdo jak a proč učí.....
Podobně jako si mé kamarádky zkušenější jezdkyně zakládají na tom aby měly nehybnou holeň a já na videu vidím holeň která není nehybná a nijak mně to nepohoršuje, koni to zdá se nevadí.Zkrátka jsme jen chtěla vyjádřit to, že jsem z toho všeho coby začátečník pekelně zmatená.
Tereza 19.10.2010 v 14:06 napsal/a:
No já si teda myslím, že to jestli se člověk drží kolenem či ne záleží spíše na typu sedla. V drezurním sedle, ve kterém jezdí i paní Eva na videu, se člověk koleny rozhodně držet nemá - sedlo je i šité tak, aby se v něm jezdec koleny nedržel, ale měl nohu volně spuštěnou dolů. Skokové sedlo je však úplně jiná věc - v něm se nedržet kolenem si myslím ani nejde a skákat bez držení kolen by byla velká nekorektnost. Vzhledem k tomu, že někteří diskutující jezdí pravděpodobně jen ve skokovém sedle, tak se jim potom "nedržení" koleny zdá jako velký nesmysl.
Terka2 19.10.2010 v 16:48 napsal/a:
podle mě nezáleží na sedlu, ale na situaci
Viktória 19.10.2010 v 20:04 napsal/a:
Tiež ma učili koleno-stehno prilepené v sedle... Ale už cca 3 roky jazdím podľa Hempflinga (ktorý sed vysvetľuje veľmi jednoducho - a funguje to), celkom uvoľnene, bez sedla či so sedlom, skáčem bez sedla... Učila som tak základy jazdy na koni aj jednu 12 ročnú dievčinku - začínala bez sedla, mala len nákrčák a dostala pokyn svojou panvou sa prispôsobiť pohybu panvy koňa (+ vysvetlenie chodov koňa). Už prvý deň klusala, ako prilepená, dokonale idúc s pohybom koňa. O dva dni už cválala, kobyla jej pri tom kozlovala, ani to s ňou nehlo. Do mesiaca mala celkom nezávislú ruku a nikdy nespadla, ani pri ľaknutí kobyly či kozlovaní. Pretože len uvoľnené svaly sú vždy pripravené okamžite zareagovať. ;-)
Pani Eva: Môj skromný odhad je, že tie päty fakt budú tkvieť v skrátených achilovkách - možno jemné precvičovanie na schodoch by pomohlo... Len nekmitať (to poškodzuje šľachy), vyvinúť stály ťah na niekoľko sekúnd a povoliť... Možno by vám to časom tie členky trochu uvoľnilo, ktovie. ;-)
Viktória 19.10.2010 v 20:05 napsal/a:
Tereza: Ja jazdím bohužiaľ výhradne v skokovom Kentaure a kolenami sa nedržím nikdy - len pri skokoch koleno priložím - samozrejme že v drez. sedle je hlboký sed ľahší, ale rozhodne to nie je len o tom. ;-)
Jarmila 7.1.2011 v 12:36 napsal/a:
Milý Pavle, Terezo a jiní s přitlačeným kolenem. Nechápu o čem se tady hádáte. Jestli jste si nevšimli, tak Eva sedí v drezurním sedle, video je tedy o práci na jízdárně a drezurním sedu. Těžko asi pane Pavle jezdíte do terénu v drezurním sedle, jezdíte ve všestraném, max. ve skokovém a tam je samozřejmě pozice nohou a kolen uplně jiná a i působení holení vlivem sedla je tedy jiné.Tato trenérka je metodicky velmi kavalitní a ti kteří se dožadují různých podrobných překladů a vymýšlejí teorie o skrytých informacích které řečeny nebyly by si prostě měli svého koníka, jestli mají možnost, naložit do vozíku a hurá na soustředění.