A je tu poslední z velmi přínosných jezdeckých tipů anglické trenérky paní Alison Robbins. V dnešním krátkém tipu nám trenérka popíše, jak správně držet otěže a jaký vliv na koně takové držení otěží má.
Anglická trenérka Alison Robbins se věnovala individuálním i skupinovým lekcím, které byly zaměřené mimo jiné na korektní vybalancovaný sed a přesné působení pomůcek. Cílem soustředění tak bylo zlepšit komunikaci mezi jezdcem a koněm.
Pořádáte-li podobné kurzy, dejte nám vědět. Rádi přijedeme udělat reportáž i z vaší akce.

Inovované termokamaše založené na hojivých a podpůrných účincích magnetoterapie. Kamaše je vyrobená z prodyšné Aerox pěny s přidáním ...
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Vytvořte si svůj profil na EquiTV. Pokud jej už máte, přihlašte se zde.

První tréninkový seminář v roce 2011 s Tjarkem Nagelem byl v jeho náročném časovém harmonogramu nakonec zařazen na dny 14. ... ~ více ›

Ve spolupráci s Českou Jezdeckou Federací Vám přinášíme záznam ze třetího dne skokového soustředení s německým trenérem Tjarkem Nagelem, které ... ~ více ›

V sobotu 9. října se na kolbišti Pražského jezdeckého klubu Gabrielka uskutečnil 4. ročník Pražského skokového derby. ~ více ›

Firmu Equiservis všichni dobře znáte. Ne všichni ale víte, jaké služby vlastně Equiservis nabízí. Equiservis jako jeden z mála prodejců ... ~ více ›

Jezdecká sezona 2012 je doslova za dveřmi a my se již také chýlíme k závěru našeho seriálu o ...

V našem seriálu o stavbě kurzů skokových soutěží, který jsme pro vás připravili během loňské sezony společně s ...

V našem seriálu o stavbě kurzů skokových soutěží, který jsme pro vás připravili během loňské sezony společně s ...

O skokovém soustředění s MVDr. Jurajem Hanulayem, které se uskutečnilo v Herouticích u Nevelkova, jsme vás již informovali. ...
Viktória 18.10.2010 v 16:51 napsal/a:
Hm, len škoda že už tak mladý koník šiel aj v správnej polohe rúk za kolmicu... :( A otázočka - nemali by byť lakte ideálne pokrčené? Jazdkyňa ich totiž v rámci nasledovania konskej huby vystierala takmer úplne - neviem či si to pani Robbins nevšimla alebo to tak "má byť"? Lebo mňa učili, že áno, ruka má jednoznačne nasledovať hubu koňa, ale lakte sa majú pohybovať len okolo žalúdka jazdca, nevystierať sa...
Petra 18.10.2010 v 18:50 napsal/a:
Ano
Souhlasím s Viktorií. Taky bych přitáhla ruce blíže do klína a nestrkala mu je až k hubě. A rozhodně pokrčit lokty - trošku. Chvilkama je paní Eva měla natažené až moc dopředu a paní Robbins na to nic neříkala, nevím tedy, jestli je to správně, když předmít tvrdila zase něco jiného =).
Lucie 18.10.2010 v 18:58 napsal/a:
Lokty
Vitoria:
Taky se mi zdá že by p.Eva mohla mít "povolenější" lokty, mě učili, že lokty se mají téměř dotýkat kyčlí, už jen z toho důvodů že, když kůn dá hlavu dolů tak mě neveme celou dolů ale nejdříve se mi natáhnou paže a mám tudiž možnost reagovat dále. Kdežto při natažených rukou kdyby kůň švihl hlavou dolů, tak jdu šipkou přes hlavu :-)
Koník šlape moc hezky, tebou zmiňované, že koník šel za kolmici - ano koník tak šel i při správném držení ale to byl jen chvíli po té, ce měla p. Eva ruce dole, pak se srovnal :-)
dotaz na p.Evu: zkoušíte s valáškem uvolnění huby, přežvykování, aby koník napěnil? Ted nedávno jsem obsedla kobylku a prozatím mi přežvykuje pořád, máme pořád pěnu u huby a doufám, že to tak i nadále zůstane :-) Jelikož přežvykováním se kůň "uvolňuje"
PS.: mohlo by se natočit na tohle téma video? jak, kdy, který moment "protáhnout" udidlo, pro přežvýknutí a vytáhnutí se za otěžema? díky Lucka
Lucie 18.10.2010 v 19:06 napsal/a:
Vysoká ruka
Ještě bych něco chtěla říct.
Vysoká ruka také není špatná, pokud máte koně, který se opírá do otěží, tak vydržující ruka je o ničem, stejně vás kůň přepere. Při vydržující ruce pusobí udidlo zároven do koutků a zároveň tlačí na jazyk. Někteří koně to řeší například tím, že se schovají za kolici, rolují se atd.
Při lehání si do udidla je vysoká ruka užitečná, jelikož udidlo působí pouze do koutků, vyvolá povolení v hobě, otevření huby, zvednutí hlavy. AŤ chceme nebo ne, první fáze jak odnaučit koně lehat si do otěží, je aby se naučil nosit svůj krk a prvním krokem tedy je zvednout mu hlavu, naučit ho chodit s hlavou nahoře. Po té co se naučí nosit svůj krk a neopírat se do otěží, se koník učí na vyklenutí týlu a jemné přilnutí.
Tudiž vysoká ruka není vždy špatná :-) spíše dá se využít k určitému problému.
Více info se dozvíte u seminářů a videí či knize od p. Philippe Karla :-)
Zuzka 18.10.2010 v 19:47 napsal/a:
To Lucie:
"Ted nedávno jsem obsedla kobylku a prozatím mi přežvykuje pořád, máme pořád pěnu u huby a doufám, že to tak i nadále zůstane :-) Jelikož přežvykováním se kůň "uvolňuje" - tohle je ten největší omyl, jaký může existovat, že se koně při slinění uvolňují. Koním totiž vadí udidlo - hodně časté u mladých koní - proto pracují jazykem, aby ho dostali z huby. To je samozřejmě spojené se sliněním. TAky se udidla koně snaží zbavit zvedáním hlavy(pokud není vyvázán), kdy koníkovi začne udidlo tlačit na stoličky a on otvírá hubu(pokud ji nemá staženou nánosníkem). Když je koník takto omezen (vyvázání, nánosník) potom zkouší chodit za otěží, tedy s hlavou za otěží. Tím je hlava extrémně zalomená a proto špatně vidí před sebe, což může způsobovat špatné odměření překážky, vzdálenosti atd, atd..
Ale to je jen tak na doplnění.. ;o)
Lucie 18.10.2010 v 20:15 napsal/a:
to zuzka
Řídím se radami a semináři od Karla a pomohlo mi to v mnoha případech...co člověk to názor :-) ano mojí kobylce zatím vadím udidlo (no ani bych neřekla že vadí) kdyby ji vadilo, tak by mi ho nebrala tak ochotně :-) (někteří koně odmítají vzít si udidlo, naštěstí to není nás případ a doufám, že ani nebude)...
cituji:
Kousek cukru vyvolá mobilizaci dolní čelisti a jazyka. Tím se uvolní jazylka a následkem toho se uvolní i týl, krk a lopatky. Uvolnění předek je ohebný. Kůň nyní nemá bojovat s rukou jezdce. Pokud jezdec působí rukou natolik "inteligentně", aby přiměl koně uvolnit čelist a jazyk, vyvolává chování, které se podobá polknutí sousta a to i s tvorbou slin - bez použití cukru.
Dokud kůň udidlo ochutnává, nevytahuje jazyk a nepokládá ho nad udidlo, dokud má živou dolní čelist, nemůže skřípat zuby. Jezdec ví, že kůň je pozorný, uvolněný a v rovnováze...
Jeho metody mi opravdu pomohly, tohle je jen část jeho teorie a praktického užití s dobrými výsledky doloženy videi a fotografiemi.
Takže až tak velký omyl to nebude, nebo skutečně zrovna tohle mi pmohlo u hřebce který si lehal do otěží.
PS: nepoužívám žádné vyvazováky ani kombinovaný nánosník :-)
Lucie 18.10.2010 v 20:17 napsal/a:
omluva
omlouvám se za chyby :-)
Nikča 18.10.2010 v 21:22 napsal/a:
Reakce na Lucii:
"Více info se dozvíte u seminářů a videí či knize od p. Philippe Karla :-)"
Převapilo mě to, že jste napsala "Při vydržující ruce pusobí udidlo zároven do koutků a zároveň tlačí na jazyk", a na konci uvedete jméno P. Karla....
Nedávno jsem od něj četla článek v Jezdectví, hodně jsem i z toho vzala, a i na několika soustředění mě učili- stejně jak uvedla P. Karl v článku- při vydržující ruce udidlo působí na koutky. U rukou dole působí na jazyk (hlavně). Dále popisoval- teď to opravdu beru jen obratem, shrnuji čtyři popsané listy, že koně jsou tedy více citlivějí v hbě- když udidlo působí na jazyk, patro, než do koutků- s čímž souhlasím. Ten článek v Jezdectví byl z jednoho jeho soustředění, kde byli popsané i různé problémy při výcviku drezurních (nejen) koní, výcvik problematických koní apod... Kde úžasně popisoval, že u jemných koní, u koní co se mají za problém uvolnit, je vhodnější vydržovat ruce nahoře, tudíš působit na koutky, ne na jazyk-tudíš pokud se bavíme opravdu o vydržující ruce, v přiměřené poloze- je to jemnější způsob, působí na koutky- uvnitř huby minimálně.....
Možná jsem jen Vaši výpověď pochopila špatně- pochopila jsem to jako že vydržující ruce působí ostřeji- a pokud obě známe metody P. Karla- potom ybsme měli být stejného názoru...Možná jsem jen Váš výrok nepochopila. V tom ppřípadě se omlouvám.
Lucie 18.10.2010 v 21:44 napsal/a:
TO niki
Niki máme stejný názor :-), ale špatně jste mě pochopila, možná jsem já špatně vyjádřila ale obě to chápeme stejně...
Na jednom ze seminářů říkal že nízká vydržující ruka působí jak na jazyk (hlavně) tak do koutků :-), tudiž je to ostřejší a jak jsem výše psala, tak v přiměřené poloze VYŠŠÍ ruky je to pro koně jemnější...:-)
PS.: jsem ráda, že se našel další příznivec toho pro mne opravdu profesionála :-)
Dana 18.10.2010 v 22:15 napsal/a:
Tak tehle kůň je překrásný. Líbí se mi ajk reaguje na špatný pozice je na něm krásně viděj jak se cítí...!
Lesík 19.10.2010 v 07:37 napsal/a:
Seriál se mi moc líbí. Doufám, že nezůstane pouze u výuky základů jezdce, ale že se dále rozvine. Uvítala bych postupy p. Robbins při výuce stranových cviků, její uvolňovací cviky a sestavy (tedy jestli je ochotna své tajemství prozradit). Dále bych chtěla pochválit výběr "pokusného králíka" p. Eva je velmi sypatická a příjemně se na ni kouká, fandím její odvaze!
Eva Hlaváčková 19.10.2010 v 08:55 napsal/a:
Ahoj děvčata,
v první řadě musím říci, že mé ruce co se týče zaúhlení loktů nejsou v nejlepší pozici. Nastalo to několika věcmi najednou:
1. když se dnes vidím, tak je na mě znát ztuhlost mě netypická a ty ksichty do kamery také normálně nevytvářím :o) (nejsem denně před objektivem)
2. snažila jsem se držet pozici svých rukou před sedlem jak jsem měla a pak se mi vlivem toho ruce v loktech narovnaly, ale bylo to více než bylo zdrávo
3. můj kůň se velmi často roluje (i když člověk nemá v ruce ani dkg) protože je extrémně citlivý na hubu, a když si nepohlídám ruku k hubě už je srolovaný do šneka.
Podotýkám, že tento koník nikdy neviděl vyvazovačky ani gogue (mám ho od obsednutí) a je schopen se rolovat i při lonžování na provazové ohlávce. Nejsem žádný zastánce rolkuru a koně své a svých žáků bedlivě hlídám, aby nechodili za kolmici. Co se týče pozice hlavy na kolmici u 4-letého koně, tak to není nic co by mělo škodit výcviku nebo koni samotnému, protože tuto pozici nabídl on sám (ne na základě mé ruky)a pak se opět nechal natáhnout dopředu. Není problém na chvíli tuto pozici přijmout, ale speciálně u mladého koně je nutné si po chvíli vyžádat od koně delší rámec a natežení čumáku dopředu a musí se při tom sledovat uvolnění koně a čistota chodu. Kdyby byl v této pozici v kroku nečistý nikdy bych tuto pozici od něj nepřijala. Vždy sleduji koně jako celek a ne jen jeho pozici hlavy. Teď k pěnění. V době konání soustředění s Alison Dinďa nepěnil (také jste si možná všimli jak moc ho musím v kroku pobízet a to jindy nedělám), protože byl rozbitý a bolel ho celý kůň (před servisem :o)) a v neděli už jsme na něj kvůli "poruše" už ani nesedali, protože byl tak špatný, že nechtěl už ani chodit krokem. Teď už je "spravený" :o) a pění zas tak jak jsem u něj byla zvyklá. Já doufám, že Markéta Hanzalová s námi bude do budoucna dále spolupracovat a pozve Alison co nejdříve na pokračování a my rádi opět pozveme Equi TV.
Terka2 19.10.2010 v 13:50 napsal/a:
paní Evě
Pěkně jste to vysvětlila, těší mě u protagonistů videí na EquiTV jejich (nečastý) zájem o dopady jejich prezentací na publikum. Chápu, že většina na to nemá čas, ale vyjadřuje to u nich jistou profesionální zodpovědnost, pokud sledují komentáře pod svými videi, zvláště jsou-li pojata jako výuková. Zrovna u tohoto seriálu mě velmi potěšila Vaše komunikativnost.
lucie 19.10.2010 v 15:59 napsal/a:
P. Evě
Ano souhlasím s Terkou.
Děkují p.Evo, že jste se odhodlala vystoupit před kameru, vím, že to není žádná sranda :-) (mluvím ze zkušeností), také děkuji, že komunikujete :-), jste jedna z mála, která tady komunikuje :-)
Děkuji i za to, že se vždy snažíte vysvětli proč tam je či není daná chyba vidět...
Jen tak dále :-)
Viktória 19.10.2010 v 19:48 napsal/a:
Tiež jazdím kombináciou techník P. Karla a prirodzeného jazdenia podľa K. F. Hempflinga a súhlasím s Luckou a Niki. A tiež ma teší, že pani Eva sa vyjadrila - aký to nezvyk na tejto stránke, že tvorca/protagonista videa má záujem o svojich divákov. Ďakujeme! :)
Marketa Hanzalova 20.10.2010 v 16:02 napsal/a:
Jen bych tu chtěla říct, že pěnění v hubě nemá s udidlem jako takovým nic moc společného. Uvolnění koně pění i na lonži, pouze na obnosku (kdy nemají v hubě nic) a je to vyvoláno uvolněním zad, potažno krku, zátylku a oblasti hrdla, kde jsou slinné žlázy. Rozhodně se kůň nemůže uvolnit (tedy celé jeho tělo a hlavně záď) pouze tím, že mu mobilizujeme čelist a on přežvykováním začne pěnit a uvoní zátylek. Koně nejde uvolnit odpředu dozadu. Podle mého názoru má Philippe Karl skvělý sed, ale málo zmiňuje tuto nezbytnost a tím co učí dává dojem toho, že je možné všeho dosáhnou rukou. A jako učení pro masy mi to připadá velmi nebezpečné. Ruka by měla být pouze filtr. Komunikační kanál. Ani já ani Eva Hlaváčková Phillipa Karla nenásledujeme. Pokud se podíváte jak jezdí třeba Ingrid Klimke, dosáhne se svými koňmi to samé, bez vysoké ruky a bez jakýchkoli mobilizací nebo rollkurů, pouze korektním přístupem a ježděním.
Jinak další pokračování momentálně nebude, víc se toho nepodařilo z časových důvodů natočit. Snad jestli přijede Alison Robbins příště... Díky všem za zájem a pokud bude nějaké příště, budeme moc rádi když přijedete, ať jako diváci nebo na lekci a bude te ptát a diskutovat osobně :) Pozvánka bude včas zde nebo na Equichannel.cz
Markéta
Nikča 20.10.2010 v 18:01 napsal/a:
Marketa Hanzalova:
Souhlasím s Vámi co se týče toho slinění.....
To, jak výše někdo uváděl že je to o tom, že se kůň snaží zbavit udidla- četla jsem na euichannelu, že pokud se jedná o normální pěnu- platí to, co říkala Markéta, kůň se uvolňuje, ale pokud se jedná o "našlehanou" hustou pěnu- lze často vidět u drezurních koních, že se většinou jedná o následek nepohodlí, bolesti způsobenou udidlem, dále např. o koní vedených v rollkuru.......
Jinak trošku s Vámi, Markéto v něčem nesouhlasím- To že jste řekla, že P. Karl učí v tom stylu, že se všeho dá dosáhnout rukou- v tomto nesouhlasím, sice se to může zdát, podle jeho "technik", ale jak jsem psala minule- v článku Jezdectví také psal, že velmi častou chybou je, že jezdci "jezdí rukama"..... a že je potřeba s koněm komunikovat celým tělem.....
Marketa Hanzalova 20.10.2010 v 18:29 napsal/a:
Ja samozrejme nikomu neberu Philippa Karla, jen mi to pripada strasne riziko – neomezujici kontakt s konskou hubou je neco tak krehkeho, neco, co prichazi az posledni a co je o citu (a v neposledni rade o nezavislych rukach, coz bez sedu dosahnout nejde), a snad souhlasite, ze se to neda naucit z knih... Vim o spouste lidi, kteri si prectou knihu, nebo se dokonce jedou podivat na seminar (coz take nestaci) a zacnou to doma praktikovat – a to mi pripada nebezpecne. Je to ale jen muj osobni nazor, nic vic.
MH
Kačík 21.5.2011 v 11:00 napsal/a:
Toto video se mi moc líbilo. Bylo dobré vidět, jak můžeme koně "mučit" tím, že držíme otěže nesprávně.
PS koník byl moc hodný :o)