Jistě jste již zaregistrovali, že do ČR pravidelně přijíždí paní Céline Willms, aby ve stáji JK Spomyšl pomohla všem zájemcům o klasické drezurní vzdělání. Kdo je vlastně tato věčně usměvavá paní? Na to se koukněte v reportáži. Na konci na vás čeká zdánlivě malý tip, který je ale svým významem obrovský.
Céline Willms byla čtrnáct let reprezentantka Belgie ve drezuře s mnoha úspěchy v soutěžích Grand Prix jak na národních,tak na mezinárodních obdelnících.

Kdo máme zájem účastnit se příštích stáží, může kontaktovat pořaatelku Mgr. Romanu Hájkovou na :
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Vytvořte si svůj profil na EquiTV. Pokud jej už máte, přihlašte se zde.

Dnes vám v našem portrétu představíme drezurní jezdkyni roku 2009 Emu Jančářovou a jejího milovaného koně, mušketýra Athose7. Ema s ... ~ více ›

I když to tak podle počasí nevypadá, drezurní soutěžní sezóna je již za dveřmi. ~ více ›

Po velkém úspěchu seriálu o výcviku parkurového jezdce a koně Vám přinášíme první díl dalšího "anglického" seriálu" - tentokrát o ... ~ více ›

Ve dnech 18. – 19. 2. proběhl na farmě Prak u Českého Šternberka první oficiální trénink Working Equitation ...

Ve dnech 28. - 29. ledna uspořádal Jezdecký klub MANSBERK pedagogicko-jezdecký seminář a soustředění s profesorkou a členkou ...

V závěrečné části třídílné série videí o stříhání koní, kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci s Monikou ...

V Herouticích u Nevelkova se během třetího prosincového víkendu konalo skokové soustředění s MVDr. Jurajem Hanulayem a zároveň ...
Lea 9.12.2010 v 15:02 napsal/a:
super reportáž, krásní koně!
Eva 10.12.2010 v 13:25 napsal/a:
dotaz a prosba
Zdravím redakci,
chtěla bych poprosit nebo se zeptat, zda v návaznosti na tip Céline Willms by nebylo možné udělat video, zabývající se těmito základními prvky, jako jsou správné nasvalování koní pro přípravu na drezuru nebo jen prostě pro správné nasvalení a právě i zmiňované dopředu a dolů, o postupech a principech a správnosti či nesprávnosti, jaké se dělají chyby a jak to vypadá pokud je to správně, jak by měl koník reagovat a jak ne.
Nikde se o tom moc dozvědět nedá, tak si myslím že takovéto video by zaujalo širokou skupinu : )
předem moc děkuji a držím palce a mnoho úspěchů na spoustu let dopředu.
jitka 10.12.2010 v 14:01 napsal/a:
Mohu jen potvrdit, paní Willms je úžasná, pohodová a její práce s koňmi je opravdu "to pravé ořechové" .Několik stáží s ní jsem absolvovala a naprostá spokojenost.Jitka
Zuzka 10.12.2010 v 19:05 napsal/a:
Video je určitě pěkně natočené, ale sama za sebe musím říct, že drezura se mi prostě nelíbí a jde mi proti srsti. Stejně jako parkury. Ve videu šlo perfektně vidět, jak byl koník šťastný, že mu povolili otěž a on si mohl protáhnout přirozeně krk z nepřirozeného sbalení. Ale to je můj subjektivní názor, tak mě nemusíte hnedka ukamenovat.. ;o)
Lindík 11.12.2010 v 13:41 napsal/a:
Zuzi jaké jezdecké odvětví se vám líbí ? Já jen čistě ze zvědavosti ... :)
El Vaquero 11.12.2010 v 15:24 napsal/a:
Zuzko, hele když to budeš brát ad absurdum tak kůň z člověka nemůže být nikdy šťastný...Musíš k tomu přistupovat jako ke zvířeti, které pro tebe něco dělá. Jsou jen metody kterým lépe rozumí a jsou jemné a pro něj srozumitelnější a pak jsou přístupy který jsou humus. Co se týče klasické drezury, je to matka jezdectví. Nic lepšího neexistuje. Tedy ta klasická, sportovní je něco jiného. Pokud po koni chceš nějaké výkony, musí být shromážděný ...ať je to drezura nebo práce s dobytkem, to už někde na volných otěžích dělat nelze...Takže pokud chci s koněm pracovat, musím počítat s tím, že nemusí být vždycky šťastný, ale musím dbát na to aby dobře rozuměl tomu ,co po něm chci. Ty taky chodíš do práce, že musíš vydělat peníze a po práci odpočíváš, ne ? Tak je to i s nima. Prostě makaj, a pak jsou na pastvině kde se flákaj a je to. :-D....To co je nejhorší co u koní můžeš dělat je polidšťovat je...TO je cesta do pekla.
Zuzka 11.12.2010 v 19:39 napsal/a:
To Lindík:
Dříve jsem jezdila western, teď se plně věnuji NHS. Snažím se koni udělat co nejpřirozenější podmínky. Koně mám 24/7, udidlo ani podkovy nepoužívám. Jsem do tohodle "stylu" hodně zarytá a proto se mi to prostě nazamlouvá. Nikomu nic nenutím ani nic nezhazuju, ale drezura a parkur se mi prostě nelíbí a nikdy líbit nebude..
Zuzule 11.12.2010 v 20:31 napsal/a:
No, Zuzko, jednu dobu jsem razila to, co ty... Oči mi otevřela jedna kobylka a já ti řeknu jedno : pokud máš cit a umíš to, koni drezurou neublížíš. Ani při skákání atd... Ale jde o to dát průchod citu. Ale taky logicky nenechat si od koně kakat na hlavu, to taky není cesta ke spokojenému přátelství....
Šárka 14.12.2010 v 10:41 napsal/a:
Přikláním se k názoru od Zuzky, ale také jen z části. Pro koně je nepřirozené mít sbalenou hlavu, teda nikdy jsem ještě koně ve volnosti neviděla takhle hlavu balit. A jsem názoru, že se kůň bez člověka stále obejde. Ale taky si myslím, že co se týče citů, kůň si dokáže "říct" co chce a dát to najevo:)
Samozřejmě mám radši, když vidím koně na velké pastvině, než dennodenně zavřeného v boxu...
Lucie 14.12.2010 v 13:09 napsal/a:
koně bez člověka
Víte co, poslední dobou už mám tak trochu dost takových řečí typu: kůň se obejde bez člověka atd...
Lidé, kteří tohle neustále předhazují by si tedy neměli koně pořizovat vůbec a nechat je venku, neměli ani provozovat přirozenou komunikace, horsmanship a podobné věci, jelikož ani tohle kůn nepotřebuje k životu, nepotřebuje aby na něm někdo jezdil na ohlávce bez sedla, nepotřebuje laso kolem krku, bez ně se totiž obejde taky...
Myslím si, že každý koník uvítá dobrou mrkev, jablko, pamlsek, pohlazení, obejmutí, uvítá přístřešek, uvítá klid od ostatních koních, uvitá péči, vodu v zimě, atd. tohle najde u člověka, těžko někde ve volnosti...
Prostě je třeba dělat kompromisy a neupřednostňovat jen jedno jedno a mlet pořád dokola jedno a to samé...
Zuzko proč se snažíš udělat co nejpřirozenější podmínky pro koně, proč ho nevypustíš, budeš bez starostí a koník se bez tebe obejde, dokonce i bez tebe přežije...neber to jako útok, jen názor na určité řeči...
Lucka
El Vaquero 14.12.2010 v 13:43 napsal/a:
Přesně tak, dnešní jezdectví bez udidel, podkov, bez sedla je tak trochu ujetý....Co takhle rovnou bez koní? Po MontyPythonovsku můžeme běhat a tlouci o sebe do rytmu kokosovým ořechem vytvářejíc tak iluzi koňského kroku?
Terka2 14.12.2010 v 17:33 napsal/a:
El Vaquero: souhlas se vším, cos tu napsal
Zuzka P. 15.12.2010 v 08:55 napsal/a:
Bez emocí
Bude lepší se do sebe přestat navážet. To že Vás štvou lidi co tvrdí že koně se bez lidí obejdou (a mají pravdu překvapivě) nic nemění na tom, že Zuzka se snaží těm svým přiblížit to co mají mít. To je obyčejný zákon na ochranu přírody - poskytnout zvířeti podmínky blížící se co nejvíce jeho přirozenému prostředí. To si já osobně cením, neb vím co stojí úsilí takový stav udržet. Proč jí za to nadáváte a ženete vyřčené do extrému (který vysloven nebyl-od ní). Ona vám tu nadává? Možná trošku chladnější hlavu by to chtělo. Jak se mají lidé chovat slušně ke zvířatům, když už v diskusi relativně na úrovni překrucujete a slovíčkaříte abyste mohli útočit...?
Z.
Lucie 15.12.2010 v 13:45 napsal/a:
Zuzka P
Zuzko, kdo nadává Zuzce? nevidím tady ani jednu nadávku na její osobu...
Klára 15.12.2010 v 18:57 napsal/a:
Taky nevidím žádné nadávky a urážení. Myslím, že je super, když se člověk snaží co nejvíce přiblížit jeho přirozené prostředí -taky to na léto plánuju - že postavíme ohradu s přístřeškem aby tam koník mohl být celý den. Ale myslím si že ta drezura tam má taky svoje místo. Ten koník se taky musí někdy přijezdit aby si ty cviky "osvěžil". Taky nemám ráda "moderní" drezuru která je vidět na kolbištích, ale myslím že nějaká ta drezura jednou za čas taky není na škodu.
A ještě k tomu sbalení. Vždy když pouštíme koně do výběhu, tak Bowi častokrát dělá věci se sbalenou hlavou. Jednou tak i obklusal půlku výběhu. Většinou to dělá když si hraje s ostatníma koňma.
ivana 16.12.2010 v 11:18 napsal/a:
neviem ale rozhodne nepatrím k tým čo obľubujú drezúru koní, vôbec sa mi to nepáči a pripadá mi to neprirodzené ku koňovi, nechápem ako to môže človeka baviť ohýbať koňa do takých neprirodzených polôh, že až, nevydržím sa na to pozerať ani v telke ako to ide, je to podľa mňa hrozné a ľudia čo sa tomuto venujú asi nemajú prílišné pochopenie pre kone ako také
Lucie 16.12.2010 v 13:19 napsal/a:
To Ivana
Ahoj Ivano,
Lidé co věnují dřezuře, koně neoblbují... prostě řeknu ti to takhle, atleti, musí běhat, posilovat, stravovat se podle toho atd. myslíš si, že je pro člověka přirozené aby se například v baletu stavěl na špičky, ohýbal se tak, že vypadá zlomeně atd? NE určitě ne, ale je to sportovní disciplýna a aby v ní byl člověk úspěšný musí se protahovat, cvičit, posilovat, udržovat kondičku atd. a tak samo i u koně-chci dělat drezuru, tak toho koně musím postupně od mládí trénovat k tomu aby se mohl ohnout, aby se nasvalil, trénovat kondici, osvalit záda atd. v drezuře není nic co by kůň nezvládl nebo to nebylo v jeho pohybových možnostech...
Zdá se ti, že je hrozné? Tak se na to nedívej, nikdo tě nenutí, ale nedívej asi na atletické závody, na balet, ani na box atd.
Chápu co si myslíš, ale každý sport má něco pro a proti a divila by ses kolik koní běhá v ohradě s hlavou dole a dovádí, divila by ses kolik našich koní si v ohradě sami skočí přes překážku, protože je to baví...
A když chceš dopřát koni jen to nej pro jeho přirozenost, tak si ho nepořizuj vůbec, a podívej se nakoně v divočině, to bude pro tebe nejlepší...a pro koně taky...protože pro koně není přirozené ani laso kolem krku, ani ohlávka, ani to aby byl ježděn bez sedla a už vůbec nepotřebuje abys ho měla...on totoži podle přirozenosti bude raději s jinými koňmi než s tebou, bude raději ve stádě ve volnosti než s tebou v ohradě...
Beru to tak, že každý dělá občas něco co je pro daný tvor nepřirozené...
Zuzka 16.12.2010 v 13:26 napsal/a:
Lucie
Rozdíl je v tom, že koně nemají možnost volby sportovat/nesportovat. Je to vnucený režim. Když bude více lidí jako je Ivana co se na koně raději dívají než sportují bude více spokojených koní. Tímpádem mám názor přesně opačný - čím víc flákajících se darmožroutů tím líp :-)
PS:Taky mám doma většinu koní jako "drahé rybičky"
ivana 16.12.2010 v 13:48 napsal/a:
pre luciu
dobrý deň lucia, ja som si napísala svoj názor, Vy svoj koľko ľudí toľko chutí ako hovorí jedno staré porekadlo u nás na slovensku:),no trošku to poopravím, takže ja mám rada kone priam ich milujem a dokonca aj mám koníka, učím sa jazdiť a pracovať s ním, závodne alebo ako by som to nazvala už nie ale len rekreačne, to závodenie už skôr pre dcéru aj ked by ešte nebolo neskoro:), ide o to,že neuznávam ani dostihy ani drezúru, nehovorím,že parkúra je vo všekých smerocho ideálna, nie je ruku na srdce,ale mi príjde oveľa prirodzenejšia ku konovi ako drezúra alebo dostihy vid pardubická, kde niekdto len bičuje koha a pohána ho aby vyhral a uspek alebo teda som sa trošku obula do tej drezúry kde kôn nádherný kon hobká smiešne kreácie, je to môj názor prosím berte ho a rešpektujte ho a hned mi tu nenadávajte obrazne povedané:), kôn v prírode bol, je a bude nútený sem tam preskočiť tú prekážku čo sa mu postaví do cesty, čiže parkúr asi preto, ja chodím do jazdeckého klubu,kde mám teda aj koníka ustajneného a učím sa jazdiť a pracovať sním, môj sen je sa dobre naučiť jazdiť,porozumieť môjmu koníkovi aby som mu mohla dopriať jazdenie nie v kruhu a iba v jazdiarni ale chcem chodiť do prírody s ním, myslím si že si to zaslúťi každý kôn a nie iba prísť odjazdiť a ísť domov, potom sa ľudia čudujú, že ich kôn je znechutený no koho by to bavilo, čítam tu dosť stránok a o povahe kona ako s ním pracovať techniky, ako kôn myslí atď, čítam aj tu zuzkine články, samozrejme s niečím súhlasím a s niečím nie, snažím sa to apelovať do tréningu, chcem aby ma hlavne rešpektoval zo zeme a ja jeho samozrejme:) a potom zo sedla, prídem za koníkom a všetci sa ma spýtajú kolom dokola tú istú vety a tá znie,, ideš jazdiť? " a ja zo siedmych razoch / snažím sa prísť každý deň aj ked nie vždy sa mi to podarí / jazdím možno dva tri krá a tám pádom odpoved je nie nejdem jazdiť, oni sa čudujú, že prečo. Tažko im vysvetliť,že mne niekedy dá viac sa len tak sním poprechádzať dať ho na chvíľu napásť ked viem, že nebol vonku, minule som popri nom behala, ktovie možno si myslia, že som čudná a že som nanho moc milá ako mi bolo povedané a dobrá ale ja neviem a nechcem za každú vec ho zbiť, snažím sa ísť nanho s trpezlivosťou, tak snád sa mi to vráti, nie ja verím, že sa mi to vráti, takže nepozerám sa na kone z televízora aj ked v stredu sledujem všetko na určitom kanáli o konoch aj s malou, tendo den je náš:)
Lucie 16.12.2010 v 14:10 napsal/a:
Zuzka
Souhlasím s tím, že koně si nemůžou říct jestli chcou nebo nechcou sporotvat, ale na druhou stranu když kůň nechce skočit tak neskočí, když nechce běžet tak neběží, pokud nemá majitela vola, který ho nemlátí bičem za to, že neskočil, či momentálně nechce běžet, tak pořád má možnost dát najevo souhlas či ne, já mám kobylu do sportu, ale nemám ji zavřenou v boxe. Má box spojený s výběhem a může kdykoli jít ven, či se schovat, záleží čistě na ní...prozatím s ní nemám problém, že by odmítala, nebo utíkala nebo tak něco, dokonce má neustálý přístup k senu...
Jen bych dodala, "raději dívají než sportují" - dívat se na koně v přírodě a vlastnit koně a sanžit se mu udělat přizené prostředí je rozdíl, jak říkám pro koně je nepřizený už jen samotný styk s člověkem, tak tedy ti, kteří se opravdu chtějí aby byli koně nejštastnější, tak at si je nepořizují vůbec a nechají je v přírodě ve volnosti... ušetří si čas, peníze, prostory a udělají pro koně jen to nejlepší...
Já neodsuzuji ani jedno, ani drezuru, ani parkur, ani přirozenou komunikaci..., ale také ani jedno neprosazuji ale kombinuji.
Snad jen se mi nelíbí dostihy z toho důvodů, že během jedné sezony je utraceno tolik koní co se tam zmrzačí, že to se nestihne v drezuře ani za deset let...a jelikož jsem měla možnost chvíli jezdit dostiháky, nemůžu říct, že by nechtěli běhat...že by to bylo proti jejich vůli, hroší spíš bylo je zastavit či udržet v klidu nebo kroku...
Nechci se hádat ani nikomu nic vnucovat
Lucie 16.12.2010 v 14:23 napsal/a:
To Ivana
Dobrý den,
víte v čem s Vámi souhlasím, v dnešní moderní drezuře, MODERNÍ drezura a ten slavný roling, to je prostě mazec. Ale už jen to, že se učíte jezdit, provozujete drezuru...drezura - výcvik, :-). takže každý vlastně provozuje drezuru :-) neberu vám váš názor a akceptuji ho... jen mi vadí jak nám všichni předhazují že se bez nás koně obejdou (je to pravda) tak těm říkám at si je nepořizují a nechají ve volné přírodě :-)
Ilona 16.12.2010 v 21:04 napsal/a:
Pro všechny: hádat se a dohadovat se ještě nikdy žádnému koníkovi nepomohlo,začněte každý u sebe a zodpovědně si proberte v hlavě, zda je váš koník spojený, nechat je všechny v přírodě, to taky není řešení, protože tady už žádná volná příroda skoro neexistuje,kde by asi byli? leda tak na parkovišti u supermarketu, benzince nebo dálnici...bohužel člověk svou roztahovačností tuto možnost už dávno vyloučil, v Americe dokonce divoké koně střílí, aby neužírali jejich dobytku, proto jsme si je domestikovali, ale dejme si každý ruku na srdce, jak se ke svému koníkovi chováme a jak se nám to od něj vrací, myslím že on je tou největší zpětnou vazbou na naše otázky.Zda je naším kamarádem a přijde a pracuje s námi rád, nebo zda -li je jen naším nástrojem pro uspokojení potřeb a dokazování si něčeho.
Bohužel jsem byla často svědkem spousty nedobrovoných a násilných výcviků, kde koník skutečně neměl volbu si vybrat zda skočit nebo neskočit.Nemohl prostě neskočit, musel, a tak hnusný metody tito lidé používali, že to bylo k blití.Bez šporen a průvleček ani ranu.Člověk se cítí jako pán tvorstva všechno by chtěl ovládat a tak ho prostě donutí, kdyby se na hlavu měl postavit. A tito lidé vlastili spoustu koní, měli spoustu peněz, hal a prostor...ale chybělo jim srdíčko.Proto si vážím lidí, kteří hledají co nejpřirozenější cestu ke svému zvířeti a snaží se mu vytvořit příhodné podmínky v rámci svých možností.Přeju koníkům od lidí více citu a pochopení.
Lea 17.12.2010 v 06:53 napsal/a:
Taková hezká reportáž a jakou diskusi to vyvolá :-) Co se týká práce rodiny Willmsových, je bezkonkurenční (http://www.youtube.com/watch?v=jhrU76You8g) sjíždím jejich videa, jsou úžasný. Koně z reportáže mi také připadali naprosto v pohodě, kolik znáte lidí a koní, kteří jezdí cviky nejvyšší drezury na gumovém udidýlku, s volným nánosníkem a jak je z videa patrné na lehkých otěžích??? Této práci tleskám! díky za ukázku moc pěkné drezurní práce! L.
ivana 17.12.2010 v 09:02 napsal/a:
pre Luciu
ja si nemyslím, že sme sa tu nejako hádali, že pani Lucia:), len sme si každý napísali svoj názorz a samozrejme máte pravdu aj v tom, že vlastne keď sa to tak zoberie všetko je drezúra, niekde je to prijateľnejšie a niekde nie, ide o to ako sa k tomu človek postaví, my ľudia máme jednu strašne zlú vlastnosť a to takú, že chceme hneď všetko a naraz a nepozeráme akým spôsobom sa k tomu dopracujeme, ja som mala taký problém, že mi nechcel naklusať môj kôn a všetci daj mu s bičom nech vie kto je tu pán ale ja som nechcela, cítila som, že to nie je jeho chyba ale moja, že som niečo robila zle, po skoro dvoch týždňoch som zistila,že všetko to bola moja chyba a zrazu som si to všetko ešte raz prebrala v hlave pozorovala som skúsené kolegyne:) ako to robia a už to ide a som štastná, že to nebolo bičom,čo z toho vyplýva, že nie vždy je na vine ten kôn a treba sa zamyslieť aj prečo to ten kôn nespravil, nechce spraviť aťď, tým zase nechcem poprieť alebo spochybniť situácie kde treba dať najovo,kto je tu vodca, ja si veľa čítam a z každého sa snažím si zobrať to naj a to čo vyhovuje mne a koníkovi, to je všetko, pekný deň
Lucie 18.12.2010 v 11:39 napsal/a:
Pro Ivanu
Zdravím Ivano :-)
Ne nijak jsme se nehádali jen řekli svoje názory. S tím bičem mám podobnou zkušenost, já si pořdila drezurní bičík jen na zjemění pobídek nebo na důraznější ale používám ho málokdy. Mám mladou kobylku teprve tři měsíce pod sedlem. Ona mi právě taky nechce naskočit na pravou nohu ve cválu a jelikož vím, že je to moje chyba, neumím si prostě na tu pravou podržet aby mi naskočila, jsem pak protivná na všechny okolo, na sebe, že jsem opět neschponá, ale koně bych za to nezbila...Mám trenéra, takže on všechno vidí co dělám špatně a tak s ním mi to jde, ale jakmile trénuju sama tak ani za boha...na podzim by jsme chtěli dělat výkonnostní zkoušky tříletých teplokervných klisen, tak jsme obsedli ve dvou a půl letech, aby se šlo na ni pomalu a byl na všechno čas. Před obsednutím jsem tři měsíce pomocí her, lonže ohlávky, pytlů atd. zvykala na povely jen ty základní, pak na sedlo a se samotným obsednutím pak nebyl problém :-)
Nemám ráda metody, kde se koně lámou silou, ale je pravda, že je třeba občas zvýšit hlas obzvlášt u mladého koně v pubertě například :-)
Tak ať koníci šlapou a přeju hezké svátky :-)
Zuzule 18.12.2010 v 17:43 napsal/a:
Drezura je taková, jakou ji člověk udělá-jezdí jako prase-vypadá jako prase
Bohužel mi přijde drezura v jisté věci nesmírně sporná, ale co naděláme.... Jezděte jemně a citlivě a váš kůň pro vás udělá ochotně a rád, co bude moct, toť můj názor.
P.S. Rodina Wilmsových je skvělá, doufám, že jednou bych se také dostala na jejich kurz!
Monika 22.12.2010 v 12:22 napsal/a:
Je jasné, že bez komunikace mezi koněm a jeho jezdcem (pánem) v přátelském duchu, nejde navázat na spolupráci pod sedlem. Už i obejmutí, pohlazení, poplácí, pamlsek je u koně věc krásná a on se nám pak odplatí. O podkovách či udidle se toho napsalo už spousta a zastánci obou skupin se nikdy nedohodnou, tak s myslím, že je zbytečné se o tomto hádat. Korektní ježdění a korektní přístup ke koni, není nikdy na škodu a tak i kůň nalezne kamaráda, kterého vždy rád vítá. Jsem toho názoru a jsem i přesvědčená, že kůň bez člověk v této době OPRAVDU neobejde. Na tomto videu jde vidět, jak nenásilně a v klidu jde dělat drezuru, aby to koni nečinilo potíže. Neviděla jsem žádné reakce nasraných či vzteklých koní, ale klidných a vyrovnaných koní. Jsou i koně, které ježdění baví, znám takoví. A o tom, že by nikdy neviděli koně, když by sami o sobě chodili shromáždění, tak se přijeďte k nám podívat. Kobylka se zabalí a blbne, nosí se krásně a to dělá sama od sebe už od malička ve výběhu, kde to po ni nikdo nežádá.
Anna 22.12.2010 v 13:19 napsal/a:
K té diskuzi, co tu probíhá...přirozené podmínky nemá většína zvířat a nepřijde mi, že by jim to vadilo. Většina koní má podle mého názoru dobrý život (možná lepší než někteří lidé). A když se to vezme kolem a kolem, tak ani lidé nežijí přirozeně...to je zkrátka dnešní svět. Koně byli domestikováni a šlechtěni, takže už ani oni nejsou přirození. Pokud na nich člověk nepáchá násilí a netlačí je do něčeho, čeho nejsou schopni, tak nevidím problém v tom, aby hodinu dvě za den šlapali a třeba se i "nepřirozeně kroutili". My lidé jim mnoho objetujeme na to, aby byli jen zvířátka na pozorování ve výběhu. Je hezké, pokud chce někdo svým koním dopřát veškerý luxus a přirozenost. Tyto lidi obdivuju a zároveň trochu nechápu,ale když jim to dělá radost... Po svém dítěti taky chceme aby se vzdělávalo a našlo si dobrou práci, i když by možná radši sedělo s kamarády v hospodě... Neomlouvám tímto některé praktiky, které jsou ve sportovním ježdění dnes docela běžné a pro koně jistě bolestivé nebo minimálně nepříjemné, jen chci říct, že s citem a uměním koně motivovat může koně práce bavit víc než jen postávání ve výběhu...
Lucie 22.12.2010 v 14:55 napsal/a:
Pro Moniku a Annu
Pěkně napsáno :-)