Ačkoli je léto, už měsíc to vypadá na podzim a venku je pěkná zima. A aby nebyla zima i vašim koním, tak jsme zařadili takový odlehčený díl o módě koňských dek.
No a u nás na EquiTV cokoliv spojeného s módou nemůže komentovat nikdo jiný než Natálka Roučková ...Pokud by se Vám představené modely nelíbily, není nic jednoduššího, než navštívit prodejnu Equiservisu osobně a zkusit najít něco, co vám bude vyhovovat :-)
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Vytvořte si svůj profil na EquiTV. Pokud jej už máte, přihlašte se zde.

Ve středu byl režim v Equiservisu tak trochu naruby. Z prodavaček se staly hostesky, z jezdců modelky, z parkuráků drezuráci. ~ více ›

V dnešní reportáži se spolu s MVDr. Zuzanou Žežulkovou podíváme na zoubek kontroverzní otázce dekování. Obecně máme dva ortodoxní tábory ... ~ více ›

Acavallo-novinka v nabídce! Unikátní sortiment prvotřídních gelových doplňků pro větší komfort Váš i Vašeho koně ~ více ›

Bestseller. Nejlepší provedení italských jezdeckých bot, s jakým jsme se zatím setkali. Kvalitní vibramová podrážka, nejlepší italská kůže, šněrování na ... ~ více ›

Druhé číslo časopisu Svět koní 2012 je od čtvrtka 29. března v prodeji! Co si v něm zajímavého ...

Nové číslo TEXAS CONNECTION JOURNAL, časopis o westernovém stylu, je online. Již nám přibyla do sbírky desátá obálka, ...

A je to tady! Inovovaný časopis Svět koní s číslem 1/2012 je od čtvrtka 26. ledna v prodeji! ...

Již za několik málo dní spatří světlo světa nová podoba časopisu Svět koní, který bude od roku 2012 ...
Jiřinka 1.9.2010 v 13:39 napsal/a:
Dlouho jsem nad tím přemýšlela zda sem mám něco napsat.Proboha lidi proberte se.Kun není dítě aby se oblékal.Uplně nejlepší je koně v teplé stáji navléknout do termo deky.A v zimě v mínusech jí sundat a jít pěkně jezdit bez ničeho.Zajímalo by mě kolik lidí chodí doma v péřovce a potom si pujdou nazí zaběhat!!!
Zuzka 1.9.2010 v 13:52 napsal/a:
Musím souhlasit s Jiřinkou. Sama jsem deky nikdy nepoužívala a kůň mi, kupodivu ;o), ani v těch největších mrazech ještě ani jednou nezmrznul. Ono totiž stačí trochu upravit krmnou dávku. Samozřejmě, něco jiného je, když koníka někdo na zimu holí, ale vracím se k Jiřince - potom bezničeho nic ven do mrazu jezdit?? A k té módě, jak jsem psala výš, deky nepoužívám (pokud to není nutné kvůli zdravotním problémům), takže to neřeším, ale i tak mi to přijde dost přitažené za vlasy. Módit koně jako do cirkusu, ještě rozlišovat,jestli je to "chlapeček nebo holčička". To je na mě fakt moc. Za chvíli budou vzory s kytičkama a k tomu ještě parfémované. Je to přehnané. Ale píši jen svůj názor.. ;o)
Raketka 1.9.2010 v 14:25 napsal/a:
... jak už jsem psala na Facebooku: směju se tomu a fakt neřeším doplňky pro koně a už vůbec ne jejich vzhled.
A aby koním nebyla zima, tak jim nechám jejich kožich a dám jim seno.
Buďme, prosím, trochu ohleduplní a empatičtí ke svým přátelům, kteří nám ze sebe dávají tolik, co nikdo jiný.
Katka 1.9.2010 v 14:26 napsal/a:
Náhodou je to srandovní díl :-) . Jedinou deku kterou používám, je dopocka. Námám ráda, když pouštím koně po práci zpoceného zpátky do výběhu. Dám mu ji na 20 minut a je to. Ale chápu, že když někdo profi sportuje a holí, tak je deka nezbytnost. Mít zbytečný nikláčky, tak bych si pár ptákovin asi taky koupila :-)
Zuzule 1.9.2010 v 14:36 napsal/a:
Souhlas s holkama výš. Kůň není ubohej přechoulostivělej človíček, který umírá na rýmičku...
Naopak, pořád mají vlastní odolnost a není dobré jim ji brát.
Ondra 1.9.2010 v 16:25 napsal/a:
Natálka je super :-))
Marie 1.9.2010 v 17:00 napsal/a:
ach jo
Ano souhlasím s výše uvedenými názory:-)kůň je stepní zvíře a je přizbůsobený na naše podnebí i klimatické podmínky .Je dobré vždycky něakou deku mít po ruce pokud příjde něaká nemoc nebo co,ale určitě ho nedekovat a pokud se zapotí a je mokrý no bože přece vyvěchtuju ne? a pěkně do sucha a nedám ho spoceného v zimě do výběhu to raději povodím ještě se sedlem nebo až vysušeného pustím ven.
dekováním se kůň stává citlivějším a neodolným právě proti prochladnutí ale také píši jen svůj názor :-) a své nikláčky navíc bych investovala do rozumnějších záležitostí než deka co vypadá jako mábunda na lyže ,,směšné,, :-D
Goldie 1.9.2010 v 17:13 napsal/a:
souhlas
Taky souhlasím i když musím říct že já deku taky občas použiju ale to jen siťovku proti moucham..jinak žadnou...
Jitka 1.9.2010 v 17:16 napsal/a:
Opravdu velmi zábavné :))
jiřinka 1.9.2010 v 17:30 napsal/a:
Ahoj všem- ješte přidávám že sama mám 23 letého Anglického plnáska a je venku stále.Jediné co mu vadí je sluníčka to je zalezly.Jinak mi přijde že déšt miluje:DA kobylka také.Hezký den všem
Terka 1.9.2010 v 18:20 napsal/a:
no nazdar, tak už vím, že na inzerci se na tomto serveru raději znovu dívat nebudu
Zuzka 1.9.2010 v 18:54 napsal/a:
Kurňa, konečně aspoň u něčeho se tady zatím všichni shodli.. ;o) Toho je třeba si vážit.. ;oD
Týna 1.9.2010 v 19:48 napsal/a:
Ty jo holky některý jste fakt hrozný puťky usedlý ... :-( Mi neřikejte, že jste si žádná nekoupila podsedlovku či ohlávku tak aby se vám hodila ke koni ? Zajíímavý,že každej nepoužívá deky a v zimě nevidím skoro jediného bez :-) Jojo internet ..
Kačka 1.9.2010 v 20:32 napsal/a:
Jo jo,přesně Týnko.Na netu se každej hádá rád :D já deku na koníky používám.Je mi proti srsti pouštět upoceného koníka ven bez deky.Koníky chováme pastevně a proto mají na zimu pořádnej kožuch a ten jen tak neuschne....chtěla bych vás všechny tady vidět jak vodíte koníky až do ouplného vyschnutí....haha možná v létě.A co se týče barev a vzorů...co znám lidi v mojim okolí každý si radši koupí deku která se mu barevně líbí a ke koníkovi se hodí než tu jednoduchou...toď názor můj. :)
Markéta 1.9.2010 v 21:25 napsal/a:
No mazec....opravdu hodně odlehčený díl...u většiny dílů EquiTv sedím a nedutám, "hltám každé slovo",ale tento díl celkem o ničem.Kdyby mi tak dal někdo návod spíše jak vůbec dekovat a kdy,protože v tomhle nemám absolutně přehled,já preferuji a sama mám zkušenosti se svým koníkem, celoročně venku - svůj kožich.Mám to ozkoušené, že při dostatku sena není žádný problém.Asi tak no....Prostě nikdy jsem nedekovala, ani to neumím.
Vlado Fajnor 1.9.2010 v 22:39 napsal/a:
Jak dekovat a kdy?
Milá Markéta! Tvoj koník má šťastie, že si mu ešte nestihla na základe takých somarín, ako bol tento príspevok, navliecť deku. Je presne: jediné pre koňa dobré je prirodzené: celoročne vonku, hustý vlastný kožuch v zime a ľudia nech sa do toho nes...ú. Všetky deky sú len bussines a nezmyselné zasahovanie do prirodzenej termoregulácie koňa. Nechápem, ako takéto príspevky ešte dnes môže niekto uverejňovať. Lepší by bol už iba návor na to, ako zabiť palicou tulenie ( lechtaní :-) ) mláďa.
Vlado
Monča 2.9.2010 v 13:43 napsal/a:
směju se :D
Typické!fakt směšné...Lidi co je a co není přirozené bychom se mohli bavit hoooooodně dlouho.Myslíte,že pro koně je vůbec přirozené to,že vás nosí na zádech?nebo to,že nosí ohlávku,sedlo nebo že ho večer vykrmujete kde čím?Jestli chcete pro své koně "přirozeno" pusťte je do stepí a nechte je tam-jsem zvědavá kolik jich přežije.Jednou jsou ti koně domestikováni,jednou pro nás něco dělají a my jsme proto povinní se postarat o ně a to znamená,že jak to potřebují i dekovat,kovat atd.V poslední době mi to připadá jak by to bylo moderní nebo co,hodně z vás nemá šajnu vůbec o tom co to "přirozeno" pro koně znamená a hážete chytrosti.Jestli mám koně,kterého využívám k ježdění-je jedno jakému,on pro mě maká v mrazech,ve vedrech,se sedlem a se mnou na zádech......dle mě mu musím dát to co mu beru.Musím ho zadekovat v zimě,krmit,kovat atd.Ať mě tu ukamenuje kdo chce.Nepřirozené je to,když koně zimě v kožichu vůbec jezdíte a pak je hodíte upocené do výběhu,hmmm...ikdyby nebyli upocení ale tu energii co vydali při ježdění měli ušetřenou na něco jiného:) ne pro vás.Já svého koně dekuji,dekovat budu a nenechám si do toho kecat.Nemyslím si,že by můj kůň vypadal nešťastně a sklesle.Ba naopak je veselý,zdravý a hravý :).Nechci nikoho urazit,ale něco si přečtete na internetu a děláte přirozené machry a ve skutečnosti (třeba na závodech a tak) se ke koním ani v nejmenším nechováte přirozeně.....trochu se zamyslete.Můžete se do mě pustit,ale to,že se koně dekujou atd. se netýrají!!!!
Nikča 2.9.2010 v 13:57 napsal/a:
řeknu to takhle: já kone nedekuji, ať si sami vytvoří chlupy, vrstvu která je bude hřát. Koně dobře krmím, po celou zimu mají seno nonstop, jinak dostávají ráno a večer trochu jádra, mají tam i lněné semínko na kvalitu strsti.... Když bych koně dekovala- on by si zvykl že si nemusí dělaat svoji vrstvu- nebude přece plýtvat energiií atd., když ho já zadekuju. Jenže- když si tu vrstvu neudělá- tak mi nezbyde než po celou dobu dekovat- pač by mi kůň bez své vrstvy zmrzl. Pokud má někdo koně do sportu a vyholí ho- deka je nezbytností.
Jedinou deku kterou používám je odpocovací deka- na zimu, v létě- nebo prostě když je teplo, tak koně když je spocený osprchuju a on se alespoň schladí, a jde do výběhu. V zimě, když se mi kůň pod sedlem spotí, nebudu ho dávat do mínusů mokrého ven. Tak dám mu dám odpocku,a za 20 minut je suchý. a já ho můžu s klidným svědomím dát suchého koně ven, anichž by hrozilo nachlazení apod... Jinak seno nonstop, a koně jsouu ok.
Ještě k těm barvám apod...
Tak střih si určitě pečlivě vyberu- aby deka dobře seděla a držela- k tomu nic, a co se barev týče- když si deku objednám přes internet- tak taky když je tam kolonka s výběrem barvy, tak nad tím nemávnu rukou, ale vyberu si. Koni je to jedno, jakou má na sobě. a ač já dávám jen odpocku, tak třeba ten kdo si vybýrá třeba výběhovku apod... tak taky bch nad tím rukou nemávla- vybrala bych tak aby se mi barva líbila (nesnáším třeba růžovou, a v myšlenkách že bych si vodila růžového koně z výběhu- se mi moc nelíbí) a jinak je mi to fuk- když je výběr, proč si nevybrat....
Terka2 2.9.2010 v 15:17 napsal/a:
pro Kačku: já třeba mám poníka také ve venkovním ustájení a zpoceného ho do ohrady nepouštím. Buď vykrokuji, když se vracím z vyjíždky nebo si na to vyšetřím čas po jízdárně. A pokud čas nemám, tak opravdu vyvíchuji a víchuji, až začne sám osychat a je na kůži teplý. Deku v životě neviděl ani z dálky.
pro Monču: pokud je kůň zvyklý na podmínky jiné, než naše podnebné (je to dovezený achaltekinec, dostihák z tréninku..) nebo kůň s oslabenou schopností termoregulace (pravidelně dekovaný, starý, se špatnou kvalitou srsti nebo metabolickými potížemi), potom je samozřejmě nutné jej dekovat. Krom poníka máme také plnokrevnou starší kobylu po hříbatech a zdá se, že tu prostě budeme muset dekovat, protože ač měla rok na aklimatizaci, nezdá se, že by naše podmínky zvládala. My ovšem dáváme deku až při teplotách pod nulou. Je to poměrně náročné, protože pokud přes den nastane rychlá obleva a teplota se prudce zvedne, tak se kobylka může pod dekou přehřát (zpotit). A dost dobře nelze vyběhnout z práce jí tu deku sundat. Proto nedekuji, dokud to není nezbytně nutné.
Helca 2.9.2010 v 15:22 napsal/a:
Souhlasim s Moncou, a dekuji !
Denny 2.9.2010 v 15:53 napsal/a:
Souhlasím s Nikčou i Terkou2. Jestliže je kůň dovezen, vyholený nebo nemocný, určitě bych preferovala dekování. Ale dekovat koně "jen tak" si myslím že je opravdu blbost a kůň tak jen zbytečně ztratí svou přirozenou ochranu před zimou. Takové to "čančání" koně jen tak, vybírat barvy se vzorama( no myslim že kytičky apod. už jsou hodně přehnané (-_-"))podle toho jestli je kůň kluk nebo holčička mi přijde jako úplná volovina o.O je to snad nějaký pudl že ho musíte "oblékat" do růžovoučké? Radši si kupte psa...nebo už radši nějakého plyšáčka...
Monča 2.9.2010 v 19:26 napsal/a:
...
mě spíš příjde zcestné řešit kdo si co na koně dává (myslím tím zda růžovou nebo kytičkovou).Nenapadlo by mě se zastavit nad tím,kdo má jaký vkus a jako barvu dečky na koně dá :D...To je věc vkusu a mě osobně se líbí hezký,barevně sladěný kůň.Koni to nijak neublíží a jemu to je uplně šumák tak samo jako tomu pudlovi :))K těm dekám: Samozřejmě nebudu dekovat koně když je 10 nad nulou,březí kobyly někde na pastvinách nebo hříbata někde celoročně chovaná venku....to by mě taky nenapadlo.Dekovat koně a nemít o tom páru je koledování si o nemoc toho koně tak samo,když dělám cokoliv kolem koní a nemáme s tím zkušenosti nebo o tom nic nevíme....Když mám koně na ježdění,on pro mě pracuje (nemusí to být sporťák) tak já mu to musím vrátit.Hodně lid si myslí....například:Já mám poníka,ten má srst hustou a dlouhou ten nepotřebuje deku...:D.Myslíte,že tomu poníkovi se v tom kožichu s váma na zádech a se sedlem dobře pracuje?To je přirozene?Rajtovat na chlupatém koni?Oni ti koně si tu srst "pěstujou" na zimu pro sebe,ale ne s vědomím,že je budete jezdit :D.Pak je šoupnete do stáje,hodíte odpocku a pak ven s ním bez deky.Myslíte si jak se krásně nechováte ke koni.Lidi...ja bych se zamyslela nad tím,kdo a jak těm koním ubližuje!
Terka2 3.9.2010 v 08:54 napsal/a:
k tomu ježdění na chlupatém koni: já například většinu zimy vůbec jezdím tak, aby se mi kůň nezpotil. Jezdím ovšem jen rekreačně. U sportovních koních, po kterých se chce, aby energii investovali do výkonu a neřešili přehřátí, je to jiná vesnice. Také neočekávám, že má někdo sportovního koně celoročně 24/7 na pastvině. Přijde mi pro koně v mých podmínkách příjemnější chodit pod sedlem s kožichem, než tahat s sebou ven bederku a natahovat mu deku na celých zbylých 22 h. Nehledě na to nepohodlí pro mě:-) a ty peníze, protože by se jistě s tou dekou podrbal, vyválel a zničil by ji.
Pokud operuješ s "přirozeností", tak věz, že mám pocit, že koně ve volné přírodě v zimě neustále chodí, vyhrabávají zpod sněhu stařinu nebo i jen popocházejí a pasou, pokud není sníh. A neřekla bych, že si na to nikdy nekončící putování po krajině sundavají kožich. Takže pokud můj kůň stojí celý den u klubíčka sena, tak mu myslím přijde lepší chodit na vyjíždky s kožíškem, dokonce bych se ani nebránila názoru, že protáhnout takhle v zimě občas potní žlázy vůbec není na škodu:-)
Terka2 3.9.2010 v 08:56 napsal/a:
ou, oprava: "u sportovních koní", škoda, že se tu nedá zpětně zasahovat do přidaných komentářů...
Monča 3.9.2010 v 09:22 napsal/a:
:DD
trošku bych postudovala koně vůbec,celkově byt tebou :)).Jak můžeš srovnávat popocházení a hledání potravy s ježděním?:DPromiň ale musím se zasmat.Já nepišu o tobě nebo o nikom konkrétně o te srsti,ale obecně-to z článku je pochopitelne.To,že nejezdíš v zimě neznamená,že ostatní nejezdí(celou dobu mluvím obecně).Myslím si,že lepší je mít pár deka bederky na zádech než klusat ve sěnhu s "tunou" srsti a jezdcem na zádech-to u toho pochodování v přírodě nemají....Tam si jo sakra tou energii ten koník bude šetřit....Ale to je každého věc,já prostě pro svého koně udělám první poslední a udělám to tak jak nejlepe umím s tím aby ten kůň byl š´tastný a spokojený.Mám názor na to takový a stát si za nim budu.
Já své koně nikdy nedekovala...nikdy.Když jsem koně chtěla udržet i v zimě trošku v kondici divila jsem se proč mi kobyla už druhý rok v zimě kašle...A ejhle bylo mi vetem doporučeno dekování a mám koně zdravého a spokojeného.Tehda chodila jen taková mátoha i přez to,že měla seno k dispozici nonstop a to v boxe v noci a ve výběhu venku.Vykrmována byla čímkoliv ale prostě přez zimu byla mimo.Začla jsem se o to zajímat z jiné stránky,nakoupila deky a je po problému.Kobyla nezhubne v zimě ani kilo,ba naopak :)....Jsme obě spokojené a u toho zůstanem....
Monča 3.9.2010 v 09:23 napsal/a:
pardon
jej omlouvám se za chybky :)
Terka2 3.9.2010 v 11:02 napsal/a:
tak to vyznělo jinak, než jsem chtěla. Chtěla jsem tím říci, že koně jsou i s kožichem přizpůsobeni celodenní tělesné aktivitě, takže v mém případě poníka stojícího celý den u balíku a futrujícího, může rekreační vyjíždka (a podotýkám, že většinou se mi na ní koník vůbec nezapotí) být jen ku prospěchu. Ztuhlé svaly se protáhnou, kůň se prodýchá, prokrví končetiny a podobně. Také ti neberu tvůj názor, samozřejmě. Jen v reakci na tvůj komentář předkládám svůj, aby případný váhající měl více pohledů z různých stran.
Bruno 3.9.2010 v 12:43 napsal/a:
Monča v zimě zřejmě krmí jen záchovnou dávku a ne podle práce koně.
Pak má samozřejmě pravdu a může srovnávat... :-)) :-))
Já krmím podle práce, kterou od koně požaduji a proto mohu jezdit i v zimě...:-))
PS.
Mončo, viděla jste někdy na vlastní oči kolik a jakých děr musí kůň v přírodě ve 40-50 cm sněhu vyhrabat, aby se alespoň trochu nažral?? Kolik na to vydá energie? Kolik vydá energie na rozpouštění sněhu, který žere, protože na potoce (má-li vůbec ho k dispozici) je led?
Zlatá hodina ježdění!
Denny 3.9.2010 v 15:16 napsal/a:
Souhlasim s Brunem jak s krmnými dávkami tak chování se koně v přírodě.
carmen 3.9.2010 v 21:23 napsal/a:
Komičtí mi přijdou lidé,kteří jezdí přes zimu 2x týdně maximálně na krok,klus ven a kůň má speciální deku na ven,na doma,když si chce uprdnout nebo se nažrat :)
Dekujete psy a asi začnete dekovat i morčata a za 2 nebo 3 roky můžete křečky,aby jim chudákům nebyla zima.
jinak souhlasím s Brunem
Monča 4.9.2010 v 11:28 napsal/a:
:D :D
Milý Brunku :DDDDD.....představte si,že vím kolik koně vydají energie na to aby si vyhrabali kus žvance atd.Jenže v přírodě taky žijou jiné typy koní a taky nikdo nic jiného po nich nechce.Nemůžete srovnávat hodinu ježdění s hledáním potravy.Hledání potravy(podotýkám pro divoce žijící koně) je jedna z nejhlavnějších činností,která jich stojí snad 3/4 jejich života.Hledání potravy a práce pod sedlem jsou dvě různé věcy.Nemůžete srovnávat koně žijící v přírodě s koňmi zdomácnělými-většina by jich v přírodě vymřela.Krmná dávka pro koně mi není vůbec cizí si představte.Samozřejmě ji musím přizpůsobit práci,typu koně atd. :)-to vás fakt sklamu,ale o tomhle vím své a tak jsem se pousmála nad vaším výrokem a nebudu se k němu víc vyjádřovat.Diskutovat se tady dá jen asi s Terkou....takže tak.
p.s.Vidím,že tady někomu dochází kometáře,když do diskuze o dekování koní montujete psy a morčata :)))))).
p.s.2.tak jak psala výše Týnka....na internetu jste všichni hrdinové a znalci.Většina tady tvrdí jak ukrutně skvěle se nechová ke svým koním,pač (to si jen myslí) je chovají přirozeně a pak kde se otočíte...veškeré koně nadekované,vyšperkované.Stůjte si aspoň za svými názory a přesvědčením.Neházejte lidi do jednoho pytle a neodsuzujte ostatní když mají jiný názor než vy.Njn typická lidská povaha :).Opět nemyslím nikoho konkrétě.
Bruno 4.9.2010 v 13:11 napsal/a:
Milá Mončo,
srovnávat (hodinu) ježdění s hledáním potravy jste začala Vy, ne já.
On tady někdo, kromě Vás, mluvil o divoce žijících koních?
Já měl za to, že řeč je o dekování již domestikovaných koní, kteří jsou 24/7 venku a koní, kteří jsou 23/7 v boxe a 1/7 v hale...
PS.
Neházejte lidi do jednoho pytle a neodsuzujte ostatní když mají jiný názor než Vy.Njn typická lidská povaha :).
medea 4.9.2010 v 13:58 napsal/a:
Sportovní kun - není kůn jako kun potřebuje deku, nebot nemá kožich, je oholen atd....
Monča 4.9.2010 v 15:34 napsal/a:
Milý Brunku...
aha takže to mám pochopit,že vy preferujete mít své koně nonstop venku aby si samy hledaly postravu???No chudáci:).Pro mě totiž jediné co pro koně je přirozené je to,že žije ve stádě někde v přírodě a lidská ruka na něho nešáhne nebo šahá minimálně v rámci veta a tak.To je dle mě přirozeno....Zbytek nikoliv-bohužel.Já své koně nechovám 23/7 hodin v boxe a 1/7 dní v hale.Koně mám venku co jen to jde a v boxe jsou minimálně.K senu mají přístup nonstop a krmnou dávku mají přizpůsobenou.Jezdíme většinou v terénu a to ne zrovna po loučkách a rovinkách,ale po dost náročném terénu( u nás to ani jinak nejde,pač všude kolem jsou jen hory a kopce).Keeeežbychom měli možnost haly v zimě...:)).Nejsme žádní velcí sportovci,jezdíme parkury víceméně jako hobby a pro radost a i přesto své koně dekuji.V zimě jezdím cca 4x-5x.Neřeknu,když koník jezdí jen opravdu občas,v zimě skoro vůbec tak toho dekovat nebudu.Nebudu dekovat ani koně,které jsou zvyklé roky být venku,nejezdí,nepracujou.Já díky bohu mám hlavu na krku ....
Ivana 4.9.2010 v 18:45 napsal/a:
Čtěte!
Já jsem brozdala na internetu a musím přiznat, narazila jsem na stránky nějaké holky, která tam měla dost dobrej článek o dekách. Tohle co ona píše, si myslím, že je pravda a docela objektivní pohled na dekování. http://www.smart-web.cz/masvab/index.php?nid=8196&lid=CZ&oid=1570606
Zuzka 4.9.2010 v 20:31 napsal/a:
Jsem to výše trochu zakřikla.. ;o)
Ještě se přidám do diskuze: Je třeba asi používat hlavu a neřešit to tak, že si člověk řekne: "Co když je tomu mojemu koníčkovi zima, venku fučí, je pod nulou.." Tak uvažoval i pan šéf ve stáji, kde jsem dřívě dělala. Jen proto, že začalo být -25 st.,začal si svoje miláčky(některé) v boxech dekovat.(nutno dodat, že byli sice v boxech, ale otevřených, se síťovými stěnami) I přesto, že teplota klesla k -30, koně byli na pohled z dek nešťastní. Za prvé byli spocení, za druhé protivní a potom i trochu agresivní. A to jen kvůli dece. Pokaždé, kdy se jim deky sundávali, museli jsme dávat pozor, aby nás nekopli, jak jim ty deky lezly na nervy. A co se týká spocených koní po ježdění.. Kdo z vás si sedne na koně v -20?? Nejspíš asi teprve tehdy bych se bála, že mi spocený kůň promrzne. Samo, záleží, jestli je kůň boxový nebo 24/7. To je jejich choulostivost každá někde jinde. Já, jakožto upřednostňovatel 24/7 si myslím, že nějakých -5 st a spocený kůň není žádná hrůza. Uvědomme si, že v zimě občas dost sněží, koně někdy běhají jak šílení a co pak udělá sníh na jejich uřícených tělech?? Každý ví, že roztaje a kůň je mokrý. A to i pak běžíte s dekou do ohrady?? I když jste v práci/škole?? A co se týká teplot pod -10, nejsem zas takový blázen, abych koníka honila po kopcích, když vím, že bych mrzla nejen já, ale ani jemu by ledový vzduch v plicích nedělal dobře.(nemluvím o halách) Já prostě zastávám názor nedekovat, když to nevyžaduje zdraví nebo nějaká jiná nečekaná událost. Zásada je, používat u všeho hlavu.. ;o)
Monča 4.9.2010 v 20:54 napsal/a:
tak tak
přesně tak...používat hlavu a když ji teda používáme nemůžeme porovnávat zpoceného koně a koně,na kterého nasněžilo :).Pořádná zimní srst totiž nepropustí jen tak něco(něco jiného je,když silně fouká a třeba leje nebo sněží).Koním nedekovaným a zvyklým na nepřízeň počasí-i silnou nepřízeň nějaké sněžení nevadí a na kůži se nedostane,tím pádem koni zima není.To byste mohli vědět,když se nedekování zastáváte.Je sakra rozdíl mezi tím,když se kůň zpotí od kůže a pak třeba fouká a mezi tím,když na něho nasněží a pak to třeba staje-koni s řádnou srstí to nijak neublíží.K těm dekám na těch vaších koních jak popisuješ Zuzi bych dodala akorát to,že samozřejmě nerozumné dekování nebo hups s dekou na koně aniž by trochu byl zvykly ho trochu rozladí.No a -10 nejsou zas takové teploty abychom nevyjeli ven...teda my takové u nás se říká "močky" nejsme :DDDD,ale je rozdíl,když se mi ten koník u tehle teploty opotí a pak ho nechám tak...Musela bys krokovat další hodinu aniž by hustá zimní srst oschla a kůň "vychladl" a mohl jit opět do výběhu,kde fouká,prší,sněží a je v noci třeba -20 :)).Já mám na tohle prostě takový názor....samozřejmě nerozumné dekování a nevědomost člověka o tomhle může koni ublížit tak samo jak opak nedekování.Mezi koňmi jsou rozdíly a taky tak musíme k ním přistupovat
Bruno 4.9.2010 v 20:57 napsal/a:
>> Monča
Milá Mončo
(nenapíši "Monku" jako Vy, protože to si Adrien nezaslouží! :-) )
Ad personam:
kajícně uznávám, že jste nejkrásnější, nejchytřejší, nejvzdělanější a nejzkušenější a diskutovat můžete jen s Terkou... Velmi si však vážím toho, že se ještě navíc k tomu pokoušíte něco pochopit.
Pokud mohu, a smím, dovolil bych si doporučit začít psaným textem.¨Zkuste to třeba s větou:
"Já krmím podle práce, kterou od koně požaduji a proto mohu jezdit i v zimě..."
BTW - nečetl jsem tu někde, že jste se nad mým výrokem pousmála (byť Vaše reakce tak nevypadá) a už se k němu nebudete vyjadřovat?
PS.
Z Cimrmanových "úkroků stranou" - tj., že nadhodíte výrok, který diskusní protistrana nikdy neřekla a na tom ji pak ztrháte, už jsem dávno vyrostl, :-)) a to mi játra netrhá!
------------------------------------
Ad rem:
Každý nechť si se svým koněm dělá co uzná za vhodné, ať si dekuje nebo nedekuje jak uzná za vhodné a pochopitelně, ať pak nese za své rozhodnutí následky.
Já to video vidím jako čirou srandu. Ale mohu se samozřejmě mýlit a je to opravdu "módní hlídka".
Podle mě:
slušný jezdec vyjede se suchým koněm ze stáje a se suchým koněm se do stáje vrací.Pokud se mu to z nějakých OBJEKTIVNÍCH důvodů nepovede (např. náhlá bouřka s blesky - nevěřili byste, jak rychle je doma kůň, když 100metrů od něj blesk rozčísne strom!) nastupuje Transtex odpocovací deka.
Pokud Vám nechce starý, opotřebovaný, vollblut zůstat sám doma ve stáji a venku je -1 až +3°C a prší, nastupuje goretexová deka.
Pokud je sníh a suchý mráz od -4, -5°C níže, nevidím JÁ (!) sebemenší důvod zdravého, správně krmeného, koně dekovat.
Pokud jde o stáj, má být dimenzována a konstruována tak, aby si to ti koně v pohodě (bez dek) zadýchali někam mezi +5 až +10°C při dostatečné výměně vzduchu, tj. bez zbytečné vlhkosti a čpavku.
A pokud chce mít zelená žabička na svém chlapečkovi růžovou dečičku, je to její věc.
Pokud mi tím ovšem neplaší ostatní koně.
:-)) :-)) :-))
Howgh!
Nikča 4.9.2010 v 21:47 napsal/a:
Nechtěla jsem se k diskuzi už vyjadřovat- svůj názor jsem pronesla, ale nedalo mi to:
Mončo, nejdřív tady píšeš, jak si všichni myslí jací jsou machři, co si myslí jak o koních ví, že si myslí jak moc se přirozeně chovají ke svým koním, a rázem na to napíšete- můj koník je veselý zdraví (to vám neberu) a já se o něj starám dobře a jak nejlépe mohu (teď to píšu svými slovy).
Řeknu to jednoduše, a jak to vidím:
Každý kůň je jiný! Jak už jsem řekla: jezdím rekreačně. V zimě vytáhnu koně krom klasické práce na kruhovce- lonžování (které v zimě lehce omezím časově stejně jako práci pod sedlem- z důvodu výdeje energie) i do kruhovky, jízdárny, nebo na krátkou vyjížďku. Koně většinou dovedu zase do stáje suchého. Pokud se mi spotí, dám mu ve stáji odpocku. A jelikož jsme minulý rok před zimou zateplili stáj, je tam větší teplota než-li venku. takže koně vyvedu i s odpockou ven a potom mu deku po chvíli sundám... Kůň jde do výběhu kde má přístřešek- uzavřený ze třech stram, s držákem na seno který je pořád plný. Takže- seno nonstop. Do stáje jdou koně jen v extrémech- a jen na noc. Jinak je tam jen pustím, dostanou večer a ráno krmení, a zase jdou ven kde mají seno. v přístřešku je položená guma- neklouže, dobře se udržuje a nepropustí zimu ze země- takže si koně můžou i lehnout, anichž by prochladli.
Mončo, v jednou ze svých příspěvků jsi napsala: Myslím si,že lepší je mít pár deka bederky na zádech než klusat ve sěnhu s "tunou" srsti a jezdcem na zádech-to u toho pochodování v přírodě nemají....Tam si jo sakra tou energii ten koník bude šetřit....
- pochopila jsem to dobře tak, že na chlupatého koně který má dostatečnou podsadu dám bederku, sedlo a pojedu s ním ven? Pokud mi to potvrdíte- pak se k tomu ještě vyjádřím. Ale- jak jsem psala každý kůň je jiný! Pokud vám kůň pokašlával- fain, dekujte. Já používám jen odpocku- jak jsem spala, ale třeba- porodila mi kobylka a pořád byla strašně hubená- i přes režim který jsem psala, a bylo to pořád horší...Vet říkal že je v pořádku, že hubne kvůli hříběti, jak kojí, ať jí zvýším krmnout dávku. Udělala jsem to ale moc se to nezlepšilo. Byla krutá zima, takže dávala dost i do zahřátí. Tak jsem jí dávala deku- ona totiž ani moc srst neměla, takže měla deku přes den a na noc chodila do teplé stáje tak jsem jí dala slabší stájovku, jinak měla přes den podloženou nepromokavou. Žebra jí zalezli a pak se hezky spravila. Teď už aale ten problém nemá- tak ji nedekuji. Další kobylka co mám v zimě dost pokašlávala. Uvažovala jsem nad dekováním, ale protože ještě neměla úplnou srst, nechtěla jsem, aby když ji začnu dekovat aby si tu podsadu přestala dělat. Tak jse m jí nedekovala, pač jsme chtěla aby si vytvořila sama srst. Místo toho chodila na noc domů, a koupila jsem jí Dromy Kašlík a Dromy Imuno na imunitu. po pár dnech byla ok. Ostatní svíé koně jsem nikdy dekovat nemusela.
Takže každý kůň je jiný. Pokud vy dekujete svého koně, když vám pokašlávala a vet vám to poradil a je to ok- fain
Agáta 4.9.2010 v 22:39 napsal/a:
Někde jsem tady přečetla návrh udělat díl o tom, JAK dekovat... to by nebylo špatné:-)
Monča 5.9.2010 v 09:12 napsal/a:
Nikčo...velice hezky napsáno,souhlasím s Vámi.K té bederce-samozřejmě,že jsem neměla namysli,že dam bederku na chlupáče :))....samozřejmě na neosrstěného koně(dekovaného od podzimu) a nebo na ostříhaného koně.
:DDDD Bruno...chcete-li.Začínáte být zcestný :)) a směšně v koutě.
vendy 5.9.2010 v 09:51 napsal/a:
tak tohle se equiTV vážně moc nepovedlo..
Veronika 5.9.2010 v 09:56 napsal/a:
Musím se smát smát a smát...chtěla bych vidět Vás ,,rekreační jezdce´´ jak byste nedekovali a měli venku 24 hodin denně koně, který by Vás stál x tisíc euro. Tomu byste i uši balili!! Všichni jste chytří jak rádio, ale jeden má poníka ( ti jsou skoro nerozbitní ) nebo koně podobně stavěného. Dnešní koně ,,sportovní koně´´ jsou tak přešlechtění, že dekování vyžadují. Ale to je pomalu stejná kapitola jako bosokopytáři...jeden tvrdí nekovat a druhý opak.
Nikča 5.9.2010 v 10:17 napsal/a:
Veroniko- pokud mě chcete vidět, jelikož mezi rekreační jezdce patřím a koně mám neustále venku, mají tam přístřešek se senem, můžou si tam na podložku lehnout- nepustí zimu od země, a v opravdových extrémech, nebo jeli to třeba- jdou do stáje, jinak pořád venku, prosím, nebráním vám. Já poníka nemám, mám appaloosy a dva plňasy. Dřív jsem nebyla jen rekreační jezdec, s jedním plňasem jsem skákala, s druhým jezdila drezuru, a appaloosy mám jen reakreačně na western, jen jednu dobu kdy byla má kobyla mladší jsme se účastnili i závodů (konkrétně trail) ale teď už je mám jen na reakreaci, stejně jako ty dva plňasy, jejich "obor" s nimi stále dělám- ikdyž ne závodně, nějakou lehkou drezuru, a méně náročné skoky také ráda dám, s těmi appaloosami taky cvičím různé prvky se kterými bych se setkala jen na závodech, ikdyž na ně nejezdím (ale má mi mladé koně, tak kdo ví co bude.... to že to budou umět tím se nic nestane). Pochopitelně v zimě mají "pracovní klid" jak jsem psala- opravdu jen lehká práce ze země i pod sedlem- na jízdárně či kruhovce, nebo nějaká kratší vyjížďka- dlouhou bych ani nevymyslela, např. minulou zimu kdy bylo sněhu opravdu dost sjem musela jet jen po cestičce, která moc daleko nevede.....Takže tak.
A dekuji? ne?
Psala jsem v minuém komentáři- Každý kůň je jiný!!!!!!!!
Stejně jako s kovánm které jste uvedla- každý kůň je jiný, každý potřebuje něco jiného- sportuje ten kůň? fain, podkovy potřebuje! Mám nějaké problémy? Vet i kovář se shodli že by mohl dostat podkovy? Fain! Chodí temn kůň jen rekreačně na vyjížďky, jízdárnu, kruhovku, lehká až střední zátěž, potřebuje určitě podkovy? nepotřebuje.... Někdo okuje své koně často z toho důvodu ,že má v terénu ošklivé cesty, nebo že jezdí po silničkách- tady se můžeme přít, jelikož sice podkova bude chránit kopyto, ale na těch silničkkách atd... dělá podkova silné otřesy, které ničí nohy, ale tak to si člověk nevybere (v tomto případě je výborná věc silikony ještě k podkovám- chrání před otřesy). Ale to sem jen odbočila do jiného pytle....
To žě jsme všichni chytří jako rádio- to si prosím tě ušetři, protože_ co jsi potom v tom případě ty?
Veronika 5.9.2010 v 10:35 napsal/a:
Mě je přeci uplně jedno co s koňma děláte a jestli Vás to baví, tak si to dělejte dál. Ale nenuťte tu nikomu že se koně nemají dekovat! Když mi místo sporťáků budou stát ve stáji huculové, tak se na to taky vyprdu a budou venku celý dny bez kamaší atd... Ale ruku na srdce slečno...kdyby jste měla koně do opravdu velkého sportu, tak bude vážně zabalený od hlavy k patě a do výběhu se ho budete bát pustit. Takže každý máme své. Jinak to s tím kováním byl příklad.
Petra 5.9.2010 v 11:24 napsal/a:
Tak zaprvé: rekreační jezdec by určitě neměl koně za x tisíc euro- na co taky, že ...
A za druhé - z koní si děláme citlivky na zimu jenom my lidé.
Jde jenom o přístup člověka ke koni. Toť vše.
Nikča 5.9.2010 v 11:26 napsal/a:
Veroniko, četla jste mů příspěvek pořádně, nebo jste si to jen tak pročetla, a ani nevnímala co tam je? Řekla bych že spíš ta druhá možnost...!
Co s koňma dělám jsem napsala proto, protože jsem reagovala na váš příspěvek kde jste mluvila jen o rekreaci a pony koních, a že kdybysme měli sporťáky tak se chováme jinak- proto jsem vám napsala co s koňmi dělám- a že jsem nejezdila jen reakrečně!
Takže Vaše věta "Ale ruku na srdce slečno...kdyby jste měla koně do opravdu velkého sportu, tak bude vážně zabalený od hlavy k patě a do výběhu se ho budete bát pustit."- kdybyste četla můj příspěvek pořádně, víte, že jsem taky jezdila závodně, a měla jsem úplně stejný systém práce... A to že bych se ho do výběhu bála pustit? Proboha, mít koně zavřeného po celý den (23/7 v boxu a 1/7 ve výběhu)- to bych neudělala. Kůň patří ven, pokud nemá nějaký problém či co.... A koně mi podávali dobré výkony- a jsou většinu času venku!
A ještě bych se ráda ozvala na větu "Ale nenuťte tu nikomu že se koně nemají dekovat!" mě se snad zdáte.... v mém příspěvku jsem jasně napsala, a ne jednou- každý kůň je jiný, púřistupujme k nim individuálně! Stejně jako jsem napsala Monči, že pokud jí kůň na zimu pokašlával, vet jí řekl ať dekuje a je po probléu- fain! Taky jsem psala že jsem svoji kobylu jednu zimu dekovala- protože měla problém.... Když měl můj valášek koliku- dekovala jsem. Já neříkám, abyste nedekovali, já říkám, že nedekuji já, když to není třeba! Nejdřív čtěte pořádně, pak reagujte. A to že to kování byl jen příklad- to vím, ale chtěla jsem to srovnat- protože je to úplně stejné!
Veronika 5.9.2010 v 11:42 napsal/a:
To nebylo jen na Vás. Nejste tu jen Vy, ale i ostatní...bylo to celkově na tuto diskusi, tak z toho nemějte mindráky :-) Jinak je rozdíl mezi sportem a vrcholovým sportem. Když se podíváte do jakékoliv sportovní stáje ( ty co jsou na úrovni ), tak tam jsou koně dekovaní, bandážovaní atd. a mají skoro 100% kontrolovaný pohyb. Dnes je totiž jezdecký sport opět věc bohatých. A tímto to uzavřu, protože já mluvím o voze a Vy o koze. Ať si každý dělá s koňma co chce.
A pro Petru: ano můžou za to lidé. Ale to je skoro u všech zvířat ( psi, kočky... ) je to tak přešlechtěné, že to ztrácí původní rysy divokých koní, a proto už to dávno nemůžete srovnávat.
Petra 5.9.2010 v 12:01 napsal/a:
Ano, a čím více to budete podporovat, tak toho původního divokého koně zabijete v každém koni. ;)
julie 5.9.2010 v 12:35 napsal/a:
Já se divím, že to tady ještě existuje. Fakt už se zlobím, jakykoliv dobrý náměť,téma se musí honem,honem zkritizovat. Protože, kdo chce psa bít, hůl si najde. Já osobně dekuju, jak tady některý chytrolín psal hned nazačátku, že nechápe, "jak někteří doma ve stáji koně dekujou, ale ven jede bez deky".. takže s dekou bude doma z jediného důvodu a to nejpravděpodobněji, že je oholený a když už si člověk oholí koně, tak má deku jak stájovou, tak výběhovou, bederku a i odpocku. Znám i koně, kteří se v zimě později osrstí, takže pak je obleček opravdu nutný.
Monča 5.9.2010 v 14:03 napsal/a:
jj každý tady hraje chytrolína,ale kde se otočíte v zimě 98% koní zadekovaných a skoro většina poníků okovaných( to jen k tomu,že se tady zmínilo podkování).Ja nechápu,že prostě ti co preferujou nedekování a nekování nejsou schopni pochopit a respektovat ty,kteří mají důvod to dělat.Hned tady děláte z nás "tyrany" a nevím co ještě.Lidi prostě tyhle zvířata přešlechtili a když do svého koně vrazíte x tisíc korun,času,naděje a snahy tak se k tomu taky začnete jinak stavět.
Zuzule 5.9.2010 v 19:21 napsal/a:
Monča : Nezlob se, ale už mě míchneš.
,,skoro většina poníků okovaných" - Nevím, kolik poníků jsi viděla, ale věř, že tomu tak není.
Tuto reakci ber klidně jako provokaci, protože na všechno musíš mít za každou cenu děsně chytrou odpověď!
Kristýna Mikulková 5.9.2010 v 19:34 napsal/a:
Dobrý den, vůbec sem se k tomuto tématu nechtěla vyjadřovat,ale když to tady čtu,tak se sama sebe ptám,jestli Vám těm nezasvěcených a zarputilým ochranářkám zvířat vůbec někdy došlo,že je tady v republice pár koní,kteří se využívají do sportu, do vrcholového sportu.Na závody většina jezdí i v zimě.Bylo by dobré se zamyslet nad tím (hlavně ochranářky by se měli zamyslet, jestli vědí jak se to dělá), jestli je lepší pro tyto sportovce nechat je jen na seně, bez deky, chlupaté, kdy se při sebemenším pohybu zpotí, následně je budou ledové chlupy studit, prostydnou jim svaly a klouby a měli by jet předvádět výkony. . . nebo je oholit, dopřát jim tím pádem příjemnou a teplou deku( pro neznalé,ostříhaný kůň ven NIKDY nechodí bez bederní deky nebo deky teplé odpocovací, takže přirovnání výše uvedené k lidem chodícím běhat nazí mi přijde ubohé), kdy se po každé práci kůň okamžitě zpátky zadekuje, svaly se udržují tím pádem neustále prokrvené a uvolněné, kůň je v pohodlí a vezme si z tréninku a ze závodů jen to co si mají vzít a ne tu špatnou zkušenost, že byli promzrlí na kost. . . Neznalost je špatná zbraň pro kritiku
Zuzka 5.9.2010 v 20:06 napsal/a:
To Monča:
Samozřejmě nesrovnávám zasněženého koně a koně spoceného.Psala jsem, že když je kůň zasněžený, může se stát, že bude lítat jak šílený. Ne, že mu sníh roztaje teplem od těla. Což je velký rozdíl.
To Kristýna Mikulková:
Také by sis měla přečíst všechny příspěvky pořádně. Nikde nikdo nepsal,že by se vyholení koně neměli dekovat. Právě se to psalo všude naopak, že v tomhle případě je to pochopitelné. To snad dojde každému, že vyholený kůň by v zimě nemusel dopadnout vůbec dobře.
Kristýna Mikulková 5.9.2010 v 21:05 napsal/a:
zuzko, každý snad pochopil, že můj příspěvek je jen pro ty co psali, že dekování je nesmysl. A jsem si jistá, že jestli je někdo odpůrce dek, kování a jiných zcela dnes již běžných praktik, tak bude stoprocentně i odpůrce holení, takže je to úplně jedno. . .
Monča 6.9.2010 v 12:03 napsal/a:
děkuji...
No konečně jeden z chápajících lidí...DĚKUJI KRISTÝNO MIKULKOVÁ!!!Uf jsem si odfukla,pač jsem si myslela,že už se tady snad nenajde člověka normalně chápajícího( tím nechci nikoho urazit).
Milá Zuzule:michnout se klidně můžeš (tonoucí se stébla chytá):DD.Mě samotnou tohle zjištění překvapilo.Ale drahá....většina poníků dneska sportuje (víc nebo míň) a asi to bude tím.Tak jako to,že poníky holí a dekujou...
Nikča 6.9.2010 v 12:31 napsal/a:
Asi poslední příspěvek co přidám- víc se vyjadřovat nebudu:
Kristýno, s vámi souhlasím. Pokud kůň sportuje i v zimě, tak je pochopitelně lepší vyholit- a potom je nezbytné dekovat. Stejně jako u nemocných koní, u starých koní, u koní co si nevytvořili dostatečnou vrstvu chlupů, u koní co jsou háklivý v zimě a velmi snadno prochladnou, atd... Já nedekuji, psala jsem, že mám koně venku, v extrémech jdou do stáje, jinak mají přísstřešek na pastvě s neustálým přístupem k senu, jsou dobře krmení, a jezdím reakreačně (ikdyž dříve jsem tak jedzila závodně, a postup byl stejný). Dekovala jsem jednu dobu, kdy můj kůn měl problémy, a pak ještě kdy se mi kobyla málo nasrstila, hubla a ještě kojila hříbě- tak jsem jí zadekovala v zimě, ve stáji i venku byla v dece, a krásně mi přibrala- teď už ten problém ale nemá.... Takže- pokud je to třeba, jsempro dekování. Pokud ne- přide mi nesmysl dekovat koně, co má neustálý přístup k senu, jezdí reakreačně, má přístřešek apod...., není vyholený, nemocný apod.... Toť můj názor.
Kris 6.9.2010 v 17:09 napsal/a:
No já se tady nechci hádat ohledně toho jak kdo má ustájeného koně..chci se vyjádřit k tomu videu.mě se samotné video nelíbilo z toho důvodu, že nemá hlavu a patu. Od někoho jako je sl. Roučková, která má kolem sebe hodně koní a za léta co je u koní měla jistě hodně vybavení bych čekala, že opravdu poradí jaké barvy deček a dek jí ladí k nějaké barvě koně nebo jaké vybavení je trvanlivé a které moc ne..Prostě nějaké vychytávky..A taky to trochu uspořádat,vzít si na paškál dečky a pak deky. A ne vytáhnout jednu deku a pak hurá zateplováky..Prosím rýpalisty, aby si rýpání ušetřili.Tento díl je řekněme oddychový, někdo si zakládá na tom, že má koníka barevně sladěného a někdo na to prdí..
Gabča 6.9.2010 v 18:36 napsal/a:
Koně deku nepotřebujou pokud teda nejsou něják vyholení :( kůň od známých si daleko radši lehne na sníh a spí na něm :)) a to má celý den a celou noc přístup k boxu se slámou :) takže místo deky bych mu nechala kožíšek ;)
Denny 8.9.2010 v 16:54 napsal/a:
Omlouvám se, ale to co tady čtu od slečny/paní Monči mi příde opravdu úsměvné. Myslím, že by se měla občas zamyslet nad tím co píše, protože občas píše to a jinde tamto. Kdo řekl že koně se nemají dekovat když jsou oholení? Opravdu bych si přála vidět ten příspěvěk když už máte potřebu dělat z ostatních s prominutím "debily" Také jsem se podivila, když ste psala něco ve smyslu, že z vyjížďky v zimě přijedeme s mokrým koníkem. Nemyslím si, že když jedeme na vyjížďku je nutnost koně "splavit". Co zkusit krokovku občas klusnout? To že tady píšete, že si každý hraje na chytrolína...měla by jste se zamyslet, protože když se zamyslíte nad tím co tady ostatní ppíšou jsou povětšinou stejného a tím pádem odlišného názoru od Vás :) Já osobně si myslím, že koníka kterého nemáme do sportu není potřeba dekovat a v zimě se sním prohánět bůhví kde aby přijel domů mokrý. Jestliže už máte potřebu jezdit jako blázen i v zimě, kde je riskantní i led, kupte si auto ;)
Lucka 8.9.2010 v 18:56 napsal/a:
Že se tu necháte tejrat komentářema k příspěvkům typu Monča-Verča! To jsou zřejmě podle stylu komunikace puberťačky, co teprve čuchly ke koním, a potřebují si tu vypilovat svojí neomylnost. Všichni, co se zabýváme chovem nebo sportem dobře víme, jak se svými koňmi zacházet, zda poníky máme kovat nebo své koně dekovat. Pokud jsem si všimla, počátek diskuze byl hlavně o tom, že už výrobci fakt nevědí, jak do zákazníků nahustit výrobky v právě módní barevnosti nebo sladěnosti cajků. V souvislosti s koňmi to fakt někdy vypadá směšně, pokud se ovšem nejedná právě o rodinného poníka. Nakonec je z toho diskuse, že to snad mnozí tady nemáte zapotřebí. Na to stačí se podívat na jiné stránky o koních, stejné chytračky jsou všude. Naprosto souhlasím s Denny, např., že diskuse už nemá na takové úrovni vůbec smysl :-), je to jen dohadování o pojmech a dojmech.
Markéta 10.9.2010 v 12:21 napsal/a:
Téééda tady se teda rozjela debata!!!! To myslím ani Equi.tv nečekala, každopádně já jsem nedekařka bosokopytářka!!:-D:-D (názvy jak tu někdo psal,mě moc pobavily,proto je hned použiji).
eliška 11.9.2010 v 22:16 napsal/a:
Podle mě by se měla rozlišovat i plemena..Např.nějakého mustanga nebo ČMB atd.. bych určitě nedekovala,ale třeba anglického plnokrevníka ano. Mustang se narodil v přírodě je odolný,ale sportovní plemena jsou citlivá takže podle mne potřebují více péče a dekování. V mém případě bych určitě nikdy nevypustila v mínusech když je zima nějakého "sporťáka" ven bez deky! A pokud tady někdo mluví o tom že pak když jdeme jezdit tak máme koně "holé".. není to pravda za 1.se kůň při práci zahřeje a za 2.pokud vím tak většina jezdců kteří koně dekují používají na ježdění bederku..Já jí na svého koníka taky používám.=D
Terka2 11.9.2010 v 22:36 napsal/a:
plemena
no nazdar...:-)
Bruno 12.9.2010 v 10:53 napsal/a:
Nazdar!
Podle mě by se měla rozlišovat i místa...Např. někde na jihu, třeba v Athénách nebo na Šumavě bych určitě nedekoval ale na severu, třeba ve Stockholmu nebo Krkonoších ano.
A v tom prostředku, někde mezi, třeba v Praze, když bych se nemohl rozhodnout, by chytrá horákyně doporučovala toho koně přikrýt rybářskou sítí, to by nebyl ani zadekovaný ani nahý....
;-)
Markéta 12.9.2010 v 19:53 napsal/a:
jooo plemena?????? já mám Anglickýho plnokrevníka nonstop venku..fakt ji nedekuji a normálně vám řeknu,ŽIJE!!!!!!!!!!!:-D
Zuzka 14.9.2010 v 11:01 napsal/a:
Ještě si nemůžu odpustit komentář k této větě: "kdyby jste měla koně do opravdu velkého sportu, tak bude vážně zabalený od hlavy k patě a do výběhu se ho budete bát pustit." Moje první reakce byla: "pane Bože, no chudák kůň!!!" Opravdu mi tohle hlava nebere. Jen proto, že koník stojí těch x tisíc euro, musí za to trpět celý den v boxu a zabalený od hlavy až k patě?? Jaký je rozdíl mezi potřebami a tužbami (běhání v ohradě s ostatními koňmi apod.) drahého sporťáka a dejme tomu hucula?? Žádný kůň přece nemůže za to, kolik za něj dáme, tak proč by to měl odnášet za nás?? Za to, co všechno pro nás koník dělá, bysme mu měli dát první poslední, co jen potřebuje, a ne pořád jen slepě myslet na sebe. "Máš smůlu, kamaráde, stál jsi spoustu peněz, budeš pěkně zavřený doma, ať ve výběhu třeba nezakopneš.." Větší blbost jsem snad nezažila!!! Pro koně je přirozené běhat se stádem stejně, jako třeba pro krokodýla plavat v řece.(nic lepšího mě nenapadlo ;o)) A kolik myslíte, že se těch krokodýlů v té řece utopí?? (nutno dodat, že krokodýli dýchají kyslík ze vzduchu stejně jako my)Ano, může se stát, že kůň ve výběhu zakopne, dokonce jsem zažila i takového, který si tam zlomil vaz, ale bohužel, byl to tenhle přeopatrovaný sporťák, který se dostal ven po "sto letech" a tak si to chtěl konečně zase užít. Takže ještě jednou - i kdybych měla koně za několik milionů eur, běhal by s ostatníma venku a dekovala bych ho jenom kvůli zdravotním problémům nebo jiné nenadálé události.. Toť vše..
klára 15.9.2010 v 10:49 napsal/a:
návrh
Ahoj protože mě tohle téma zajímá a sama nevím jak dekovat, stříhat a přizpůsobit to koni, jsem psala produkci equitv, jestli by nebyli ochotní na toto téma natočit nějaké video.Odpověd mi přišla kladná. Takže doufám,že se co nejdříve dočkáme reportáže, kde budou tyto věci objasněny. Mějte se :-)
tereza 15.9.2010 v 10:54 napsal/a:
no já mám osobně sportáka a rozhodně v zimě dekuji(koník se hodně potí a tak ho stříhám-odpovědnější než aby mu pot uschl a pak bez deky ho pustit a prochladl by)jednou sem to zkusila nestříhat ale pak sem lítala 4 hodiny kolem koně měnila odpocky aby neměl na sobě mokré a pak se nenachladil-na toto kvůli studiu čas nemám
Míša 17.9.2010 v 18:26 napsal/a:
deky
No, já nevím, co je na dece zase tak zábavnýho, jak řiká Nátálka, která by už taky mohla začít mluvit jako dospělá...hadry pod bandáže..vstávají mi vlasy....já osobně dekuju a koně stříhám. Ven chodí za každého počasí a nikdy se mi nestalo, že by chrchlali nebo měli snad rýmu! Všeho s mírou a podle svého rozumu, ale je pravda, a někdo to tu už psal, že hodně lidí vykřikuje deky néééé a v okolí dekuje snad každý! Ohledně barevného ladění, taky vybírám do barvy podle koně. Jelikož jsem textilačka, tak každá věc (barva) jiná ves mě zrovna nenadchne...
Vewe =) 4.10.2010 v 13:44 napsal/a:
Mám koně 24hodin/ 7dní v týdnu/ 12měsíců venku! A nikdy na sobě deku neměla.. dyť je to zvíře.. přizpůsobivá "bytost". Ve volný přírodě by taky neměli deky a žádný doplňky.. Proto je bez podkov a v zimě v létě, v horku a dešti pouze se svejma chlupama! =) Otužilost je půl zdraví! =)